Bild
Nästa artikel

Regelhysterin når nya höjder

REDAKTIONSBLOGGEN
När EU beslöt att förenkla regelverket för körkorten i Europa genom det så kallade körkortsdirektivet tyckte jag det lät utmärkt. Men det var då. Med de nya tilläggen har det blivit rent hysteriskt tokigt.

I en tid då körkortet fyller hundra år verkar regelverket ha blivit rent gaggigt. Eller så fyller inte körkortet hundra år. Kanske 101. Eller 115. Vem vet. I varje fall fanns det körkort som bara gällde vissa veckodagar. Det kanske inte var bättre förr men det känns i varje fall som det var det.

Förra året uppdagades det att Norge krävde C-kort för husbilar med en totalvikt över 3,5 ton. Så står det i regelverket sa de. Sverige menade att vårt undantag, grandfathers right, gällde. Inte alls sa Norge. Det finns inte ens angivet på körkortet och gäller bara internationellt, läs EU, godkända fordonsklasser. Och svenska husbilar är personbilar. Klass 2. Sådan sekunda vara finns bara i Sverige.

Transportstyrelsen suckade efter flera års förhandlingar och skickade frågan till EU-kommissionen. Bland andra vi skrev om detta, pratade med såväl Transportstyrelse som Vegvesen och det blev liv i luckan. Norsk Vegvesen backade och nu godtar de vår grandfathers right. Så nu går det bra att köra tung husbil på B-kort om det gäller i Sverige. Men några hann hamna i juridiska processer innan.

B-behörigheterna har blivit en djungel och inte blir det bättre efter 1 juli 2017. Då kommer ännu fler specialfall, nu handlar det om automat eller inte automat.

Komplettera med ett E eller varför inte ta ett B96? Då gäller olika krav på växellåda (!) beroende på ekipagets vikt. Kanske. Och trodde du att ett B-kort inte tillät högre totalvikt för ekipaget än 3,5 ton? Glöm det. Det beror på släpets totalvikt. Samma totalvikt på släp och dragbil kan nu kräva olika behörigheter. Och ja, dragbil som i båda fallen är personbil.

Och färdskrivare.... Tunga husbilar ska ha en sådan. Om den väger mer än 3,5 ton. Ibland. Över 7,5 ton alltid. Och är du yrkeschaufför och omfattas av kör- och vilotidsreglerna blir det knepigt med tung husbil. Det gäller långtradarchaufförer. Men inte en del andra som kör tyngre fordon yrkesmässigt för de har olika regler beroende på vad bilen transporterar. Hur som krävs ett förarkort. Nej det är inte ett körkort. Ska ansökas om separat men även Transportstyrelsens kundtjänst har svårt med reglerna. Åtminstone enligt en av våra läsare.

Jag blir helt enkelt helt matt av alla varianter. Och nu späder man på med fler.

Hur i hela världen ska man kunna förklara vad och när man har rätt att köra för en stressad italiensk polis. Tur att de ger 30 procent rabatt på böterna om man betalar kontant. Och ja, de har utrustat polisstationerna med kortterminaler. Klart är i varje fall att man inte får köra i badtofflor i Tyskland eller tuta i Wien och där får man ingen rabatt på böterna.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!