Bild
Nästa artikel
Redaktionsbloggen

Ska vi ha husbilsskam?

6 mars 2019
I landet som minskat sina utsläpp av Co2 med 26% sedan 1990 ska vi ändå skämmas tycker en del. Ska vi skämmas för husbilar och husvagnar? Nej säger chefredaktören i ledaren till nummer 3/2019.

Det pratas mycket om utsläpp nuförtiden. Det pratas om skam. Flyger man ska man ha flygskam. Frågan är om vi ska ha husbilsskam?

Det verkar inte råda några tvivel om att det pågår en temperaturhöjning på jorden och alla verkar överens om att någon annan borde ta hand om det hela. Genast börjar de eviga jämförelserna. Frågar du gemene man om vad som värmer upp världen så svarar de förmodligen bilarna eller flygplanen. Faktum är att på en global nivå står hela transportsektorn för endast fjorton procent av utsläppen. Andra sektorer som husbyggen, el och uppvärmning står för dubbelt så mycket. (Källa: IPCC 2014) Kanske ska vi istället tala om hus- och värmeskam? Har du varmare än 16 grader hemma? Skäms på dig!

Hur är det då med husbilar och husvagnar? Hur står de sig i sammanhanget? Om man accepterar att människor reser på sin fritid är de är riktigt skonsamma jämfört med andra semesteralternativ som flygresor eller superboven i sammanhanget kryssnings­fartyg. Inte nog med att husbilar är ett relativt miljövänligt alternativ som främjar semester på hemmaplan, de skapar även arbetstillfällen på köpet. Det är givetvis synd att just husbilar straffas så hårt med det nya skattesystemet bonus-malus.
 
Något som det däremot satsas på är flygtrafiken och Arlanda är ett bra exempel: Till 2040 ska kapaciteten ökas till 40 miljoner passagerare per år jämfört med dagens 26 miljoner. Hur går det ihop egentligen? Är det bättre att folk tar flyget härifrån och spenderar semesterkassan utanför landet? Lyckligt­vis ska bonus-malus-systemet nu ses över. Förhoppningsvis kan de orimligt höga skatterna på husbilar justeras då.

Det var en lite bister krönika kanske, men kom ihåg att husbilar och husvagnar inte behöver skämmas för sig i klimatdebatten.