Bild
Nästa artikel

Vinterblogg från Dorotea

Redaktionsbloggen
En ny husbil, campers bland tyska giraffer och en industri där mjuka värden prioriteras högst. Vinterresan fortsätter med besök hos Svenska tält, S-karosser och Polar i landskapet Lappland och orten Dorotea.

Jag har aldrig varit på en tältfabrik förr och därför kändes det naturligt att börja med Svenska Tält när jag kom till Dorotea. Svenska Tält är därmed en industri där mjuka värden prioriteras. Jag möts direkt av en bullerfri miljö och det enda som hörs är ett par symaskiner, men skenet bedrar för det är extra tyst just denna dag…
– Det går magsjuka hos oss och nästan halva styrkan är hemma, säger Stig Berg som driver företaget ihop med hustrun Mirja och döttrarna Leena, Eeva och Anne.
 
Svenska Tält är Sveriges enda tälttillverkare och de har 20 anställda som i första hand gör förtält till husvagnar. Populärast av dem alla är Standby-tältet som är ett självbärande åretrunttält. Det hålls därmed inte uppe av vagnen utan av sitt eget stativ. Andra produkter som tillverkas är husbilstält och markisväggar.
– Vi specialsyr en hel del enligt kundernas önskemål, till exempel gör vi här ett nostalgitält till en veteranvagn. Annars syr vi golvmattor till vagnar och husbilar och kapell till släp eller draperier till carports, säger Mirja och håller upp en illröd tältduk till ett veteranekipage.
Svenska Tält var från början ett dotterbolag till Polarvagnen och hette då Polartält. Men i slutet på 70-talet bestämdes att Polar inte skulle syssla med tillbehör och tältfabriken såldes. Stig och Mia Berg tog över 1983 och har drivit Svenska Tält sedan dess.
 
Vägg i vägg med tältfabriken finns företaget S-Karosser, de är mest kända för Easy Camper till pickupflak. Även S-Karosser startade 1983 och de är ett familjeföretag där andra generationen Sellgren nu styr företaget.
– Det var farsan som startade företaget och nu jobbar min dotter Erika här så hon blir den tredje generationen, säger Ulf Sellgren.

Förutom campers gör S-Karosser många specialbyggen som företagsvagnar och bussar. När jag hälsar på håller de på med ett imponerande bygge på en Volvolastbil med fyrhjulsdrift. Chassit är rent men ska få en bodel och i färdigt skick blir det något utöver det vanliga.
– Vi har många kundbeställningar, de kommer med önskemål och vi ritar och bygger, säger Ulf.

Det står en hel del färdiga campers och väntar på transport vid mitt besök och flera av dem ska till Europas största safaripark(!)
– Det är Serengeti Park i Tyskland som ska ha dem till gäster som vill övernatta bland vilda djur i safariparken, säger Ulf.
Serengeti Park ligger mellan Hannover och Bremen och den är på 220 hektar och är därmed ett besöksmål värt att nämna. Då kan ni hålla utkik efter S-Karossers Easy Camper bland savannens alla djur.

Den tredje fabriken med campinganknytning i lilla Dorotea är välkända Polar. Jag träffar vd Tony Ekström som visar runt i fabriken. För tillfället byggs mest husvagnar men chassin från Fiat har beställts för till hösten ska deras nyutvecklade husbil presenteras.
– Vi har en ny husbil på gång som är tänkt att premiärvisas på Nolia i höst. Det blir några olika planlösningar varav en del är rätt unika, säger Tony Ekström hemlighetsfullt.

Husbil & Husvagn kan bara spekulera men kanske är det samarbetet med Cinderellas förbränningstoaletter som gör att Polar kan experimentera med möbleringen och erbjuda unika layouter? (En förbränningstoalett gör ju att stolen inte behöver placeras vid en yttervägg för kassettluckans skull, utan de har bara en liten skål med aska under själva stolen.)
Precis som tidigare utvecklas den nya husbilen ihop med S-Karosser och den får troligen samma namn, Grizzly, som tidigare årsmodeller.
 
När mina tre fabriksbesök är över lämnar jag Dorotea och kör söderut längs E45 som är rejält spårig, men vädret är vackert och utsikten likaså. Ju närmare Östersund jag kommer desto slaskigare blir vägen och husbilen är snart rejält smutsig. Igen.
På återläsande!
 
Här hittar du fler bilder.
// Jimmie Öbom, chefredaktör på rull