Nästa artikel
Risker med billigare olja?
FRÅGA EXPERTERNA

Risker med billigare olja?

Publicerad 30 januari 2014
"Finns det några risker att använda en olja som är en tredjedel så dyr som oljan verkstaden använder?" Vi Bilägare fick frågan och svarar.

FRÅGA:
Har en Saab 9-3 TTid -11 (130 hk). Vid service använder ANA en helsyntetolja Mobil 1 0W-40 som kostar runt tusenlappen. Vad innebär det om jag istället använder en 5W-30 helsyntetolja som även den uppfyller kraven GM Dexos II som dessutom kostar 1/3 av 0W-40-oljan? Finns det några risker eller nackdelar?

Rolf

SVAR:
En direktinsprutad diesel med turbo och partikelfilter ställer mycket stora krav på motoroljan och besparingar på den punkten kan straffa sig i längden i form av driftstörningar. GM Dexos 2 är en norm som ersatt de tidigare normerna GM-LL-A-025 och GM-LL-B-025. För att vara giltig ska den även ha ett licensnummer som oljetillverkaren köper från GM och detta ska anges i databladet eller på förpackningen.

Nu är frågan mer komplicerad än så då Saab uppger att den aktuella motorn, en Fiat-motor, ska köras på olja godkänd enligt Fiats norm 9.55535-S2.

Då du inte uppger vilken olja du avser att använda måste svaret bli att undvika den. Vårt förslag är därför att låta verkstaden fortsätta med samma olja eller likvärdig. Risken du löper om du inte gör det är också att du kan få problem vid eventuella garantianspråk.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.