Bild
Nästa artikel

Köpa privat eller hos handlare?

Fråga experterna

Läsarna Margareta och Lars ska byta upp sig och har frågor angående köpet, Husbil&Husvagns expert svarar.

Fråga: Hejsan!

Vi har två frågor.
Fråga 1: Vi köpte för ett år sen en begagnad Bürstner från ett känt husbilsföretag. Vi är jättenöjda med bilen och husbilslivet.
Hösten 2011 – våren 2012 ska vi byta upp oss till en nyare husbil, helst Bürstner. Har ni några tips för oss, köpa privat eller hos företag, fördelar – nackdelar?
Vad kan gå fel; om vi säljer vår privat, vilka skyldigheter har jag mot köparen, den ska förstås besiktas, men vad ska ingå i köpet, fuktmätning, full gasol, med mera?
Hur många procent av priset kan jag kräva i handpenning?
Om vi köper en nyare husbil privat, vad ska vi tänka på som köpare?
Hur gäller ångerveckan, vad säger lagen? Vi vill gärna att bägge parter bli nöjda, så det inte blir surt i efterhand. Jättetacksam för alla goda råd.
 
Fråga 2: På vanliga p-platser parkerar de flesta husbilar och husvagnar så som personbilarna, vi har under våren observerat flera husbilar och husvagnar som parkerar rakt över p-rutorna, de tar alltså upp två – tre personbils – platser, beroende på husbilens längd. Det här är ju inte trevligt mot övriga som behöver parkera, är detta ett nytt fenomen? Detta är inga ställplaster, en del ställer även ut möbler och grillar intill sin husbil.
Med vänlig hälsning och skön sommar till Experterna!
/Margareta och Lars
 
Svar: Hej!
I Husbil & Husvagn 4/2010 (du kan beställa gamla tidningar genom att mejla till prenumeration@okforlaget.se) fanns en utförlig köpguide, där jag bland annat skrev:
Privat eller hos handlare?
”Vilket är mest fördelaktigt,” frågar sig många säkert, ”att köpa den begagnade husbilen privat eller hos en handlare?”
Ja, båda varianterna har sina för- och nackdelar, och här gäller det att väga bland annat pris och arbetsinsats mot trygghet och bekvämlighet. Att det råder skillnader mellan de båda formerna har även lagstiftarna insett, eftersom det är två helt olika lagar som reglerar köpet.
Väljer du att köpa husbilen privat borde du kunna räkna med att priset är lägre än hos den etablerade handlaren eftersom privatpersonen inte har några direkta kostnader för sin försäljning. 
Vår uppfattning är att en husbil som utbjuds privat ska vara avsevärt – kanske 20 procent – billigare än vad handlaren begär för motsvarande bil. Detta inte minst för att det vid ett privatköp ställs betydligt större krav på dig som köpare, bland annat när det gäller att undersöka objektet, och för att säkerheten efter köpet är betydligt sämre. Affärer mellan två privatpersoner regleras nämligen av köplagen och denna är vad man kallar ”dispositiv” – det vill säga det mesta går att avtala bort. Det är endast de villkor som säljaren och köparen kommit överens om – helst skriftligt – som gäller, och skulle ni efter köpet ha olika åsikter om exempelvis fuktskador i husbilen är det i princip endast förhandlingar inför domstol som återstår.
En större trygghet får du naturligtvis, om du väljer att köpa den begagnade husbilen hos en handlare. Vid affärer mellan en näringsidkare och en privatperson är det nämligen konsumentköplagen som träder in, och denna utgår från att du som köpare är den ”svagare” parten. Lagen är därför på många punkter tvingade för säljaren, och denne har ingen möjlighet att avtala bort vad lagen föreskriver – exempelvis en reklamationsfrist på 36 månader.
Hos husbilshandlaren kan du också räkna med att bilen är genomgången, och att eventuella fel är åtgärdade. Den seriöse handlaren har dessutom fukttestat sina objekt, och ska kunna visa dig ett protokoll på att husbilen är fri från – åtminstone allvarliga – fuktskador.
Många seriösa husbilshandlare är dessutom anslutna till Husvagnsbranschens Riksförbund (en förteckning hittar du på www.husbil.com), och dessa har bland annat förbundit sig att, vid en eventuell tvist, följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Men hur tryggt det än är att köpa den begagnade husbilen av en handlare, finns det alltid en liten risk. Skulle husbilen behöva åtgärdas på några punkter, så se till att få detta gjort innan köpeskillingen erläggs. Och skulle säljaren kräva betalning direkt, se till att – som lagen säger – ”ta fordonet i besittning” omedelbart. (Det räcker med att du kör hem husbilen och visar upp den för någon granne.) För skulle handlaren gå i konkurs och din betalda husbil står kvar på hans gård, kommer både husbil och pengar att räknas in i konkursboets tillgångar – och du kan känna dig blåst på både och.
/Lars Erik Paulsson
 
Vad har du för erfarenheter gällande husbilsköp? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.