Nästa artikel
Varför får jag inte varmare på el?
Fråga experterna

Varför får jag inte varmare på el?

Publicerad 10 januari 2013 (uppdaterad 16 augusti 2013)
Signaturen "BR Peter" har problem med värmen i sin husbil och har ett par frågor, Husbil&Husvagns expert svarar.

Fråga: Hejsan Lars Erik

Jag har en husbil med vattenburen Alde-värme och tycker inte att det blir tillräckligt varmt på el. Har kollat effekten till pannan och kommit fram till att den inte tar 2 000 W när man kör i detta läget. Funderar då om det kan var slingan i elpatronen som är dålig. Vad kostar det att laga en sådan slinga?
Sedan undrar jag om du har några bra tips på att isolera förarhytten på en Renault så att man både kan sänka ljudvolymen samt öka isoleringen.
/BR Peter
 
Svar: Hej Peter!
Låt mig inledningsvis konstatera att 2 kW inte räcker speciellt långt i en husbil eller husvagn när det är kallt ute. ”I tidernas begynnelse” fanns värmepannor av fabrikatet Primus, som var vanliga i väldigt många husvagnar. Dessa pannor var försedda med 3 gasolbrännare om vardera 2 kW, och man kunde manuellt (med vred) välja hur många brännare man ville använda. I gasolkofferten på dessa vagnar satt därför en dekal med följande tumregel: Vackert väder – 1 brännare; kallt – 2 brännare; väldigt kallt – 3 brännare. Enligt denna tumregel borde alltså en 2 kW elpatron endast räcka till under den varmare delen av året. Dock har både isolering och ventilation förfinats, så att elpatronen numera ”räcker längre”.
Om du verkligen har konstaterat att din elpatron inte ”tar” 2 kW, så är den vanligaste orsaken att husbilens/husvagnens anslutningskabel är för klen och/eller för lång. Enligt gällande regler ska kabeln ha en ledningsarea på 2,5 mm² och den bör vara så kort som möjligt. Klena (1,5 mm²) och långa kablar ger spänningsfall som ger sämre effekt.
Vidare finns det tillverkningstoleranser även för elpatroner, men hur många procent det handlar om vågar jag inte uttala mig om. Många är det i varje fall inte…
Om elpatronen skulle vara dålig, är det vanligaste att den inte avger någon värme alls.
Om du inte själv har de ins­trument och den kunskap som krävs för att mäta upp elpatronen, kan du få hjälp på närmaste husbils- eller husvagnsverkstad. Där kan man också ge besked om vad ett eventuellt byte kan kosta.
Så till dina isoleringsfrågor: För att isolera mot ljud finns många bra material i biltillbehörsbutikerna, och där kan du också få hjälp med att välja rätt material (ljuddämpningsfilt, bitumenplattor, ljuddämpningsplattor av skumplast etc.) för olika typer av ljud och appliceringar.
När det gäller värmeisolering av förarhytten är problemet större, eftersom de största ”värmetjuvarna” är vindrutan och dörrarna. Till vindrutan (och sidorutorna) kan du använda isolerande vintertäcken, men själva dörren är svårare att isolera eftersom det krävs utrymme för fönsterhissar, låsmekanismer och annat nödvändigt.
/Lars Erik Paulsson
 
Har du haft liknande erfarenheter? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.