Bild
Nästa artikel

Sunlight T 60

CMT2014

Trots att fabrikatet är ungt har Sunlight nått en produktion av 20 000. Nu presenteras en ny halvintegrerad modell, T 60. Det är en kompakt modell på under sex meter som trots det känns rymlig.

Sunlight presenterade sin nya halvintegrerade T 60 lagom till CMT. Den har trots sin begränsade längd på 5,98 meter en fast dubbelsäng och ett rymligt bakre garage. För att tillhöra kompaktgruppen känns den ändå rymlig, vilket borde kunna göra den populär för par som reser ensamma. Tack vare de kompakta måtten blir det enkelt att hitta parkeringsplatser för att inte tala om körning på smala kurviga vägar som blir riktigt rolig med denna korta bil.

Längst bak har T 60 en dubbelsäng med måtten 210/140, vilket tillsammans med sittgruppens sovplats totalt innebär att 3 personer kan sova. Under dubbelsängen finns utöver det bakre garaget även ett platsbesparande utrymme för kläder. Därmed slipper man ha skrymmande föremål inne i bilen. Platsbesparande är också badrummet där en vridbar vägg med handfat snabbt förvandlar det till en dusch. Även köket erbjuder förhållandevis gott om arbetsyta, i varje fall tillräckligt för att laga campingmåltider. Det 113 liter stora kylskåpet känns rymligt och har även ett 14 liter stort frysfack. Färskvattenvolymen är 122 liter inkluderat de 20 liter varmvattenberedaren rymmer, gråvattentanken rymmer 92 liter. I fram finns en sittgrupp som med hjälp av de svängbara stolarna har plats för fyra personer. Som standard finns en garderob i halv höjd bredvid ytterdörren. Sittgruppen går även att bädda och blir då en enkelsäng med måtten 210/80. Värmen sköts av en Truma Combi 6 och det finns två 220 volts eluttag och ett 12 volts.


T 60 har en totalvikt på mindre än 3,5 ton, är godkänd för fyra personer och som tillägg kan totalvikten ökas. Chassit är Fiat Ducato med Euro 5 + motor med dieselpartikelfilter. Chassit är det vanligaste på marknaden och har gott erkännande. Som standard är T 60 utrustad med säkerhetsfunktioner som ABS, förarkrockkudde och EBD. Naturligtvis har nya T 60 det som Sunlight betraktar som standard, en energibesparande LED innerbelysning, glasfibertak och är tillverkad i Tyskland. Det tyska priset anges till 35 499 euro.

Några siffror

Längd 598 cm
Bredd 233 cm
Höjd 291 cm
Höjd inne 195 cm
Motor 2,0 JTD, 115 hk
Startklar vikt 2 630 kilo
Lastkapacitet 865 kilo
Totalvikt 3 495 kilo/ 3 850 kilo

Kommentarer

#1
Outsider
2014-01-13 11:40

Hej Pelle!
Jag undrar, att bilen har inte ESP. Enligt EU-reglerna är det inte möjligt att försälja nu en ny husbil utan ESP. Undantaget är, att försäljaren har fått speciallov för begränsat stycktal av modellen. Och detta är baserat på en del av förra årets nybilsregistreringar (åtminstone i Finland). Jag tror, att samma regel är i kraft i också Sverige. Bilen måste alltså ha ESP, eftersom denna modell knappast var på marknaden i Sverige under 2013. Vad tycker du?

#2
Jimmie Öbom
2014-01-15 11:34

Hej Outsider!
Frågan visade sig vara mer komplicerad än vad den ger sken av så vi hörde med Transportstyrelsen för att vara helt säkra. Det finns nämligen undantag i regelverket.
Det korta svaret är att det inte behöver vara utrustat med ESP för att få säljas som 2014 års modell.
*Fordon som typgodkänns, helfordonsgodkänns, efter 20140101 skall ha ESP och dessa fordon får som generellt årsmodellsbeteckning 2015. Årsmodellsbeteckningen skiljer sig åt mellan olika länder så vi pratar här om första ibruktagandedatum.
*Fordon som typgodkänts före 20140101 behöver inte ESP, (detta är det som gäller "alla" fordon som kallas 2014), och kan säljas utan ESP fram till serieslut som angivits i typgodkännandet samt ett slutdatum som även det angivits i typgodkännandet. Vad som menas med försäljning är att fordonet har haft en ägare nummer 1, vilket gör att registreringar sker på återförsäljaren där fordonet står och den första ägaren som brukar fordonet kan då köpa fordonet nytt även efter slutdatumet och uppfattar förmodligen inte skillnaden då tidigare ägare är säljaren i båda fallen. Detta har skett vid ingången till såväl 2013 som 2014 men berör då inte specifikt ESP.
*Sedan kan fordonet typgodkännas för nationella krav och då behöver fordonet inte ha ESP. Det kan exempelvis gälla vid montering av dragkrok.
*Enligt Transportstyrelsen måste man gå in per fordon och höra med tillverkaren om vilket regelverk fordonet typgodkänts efter för att kunna ge ett korrekt svar.
*Något generellt svar finns således inte.
MVH
Pelle Kjörling

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.