Nästa artikel
Eldrivna Iridium hade världspremiär på CMT
CMT2019

Eldrivna Iridium hade världspremiär på CMT

Publicerad 13 januari 2019 (uppdaterad 14 januari 2019)
Att världens första helt eldrivna husbil som finns till försäljning skulle premiärvisas på CMT i Stuttgart stod klart redan för cirka en månad sedan. Vi besökte förstås deras monter för att få en glimt och ta några bilder!
Visst kändes det lite som med månlandningen när de små stegen in i montern skulle representera en jättekliv i utvecklingen. Trots allt är det den första med batterier eldrivna husbilen som går att köpa för vem som helst. Jo, åtminstone om man har minst 169 000 euro för där startar priserna.

– De första kunderna som beställer husbilen på mässan kommer att kunna åka på årets semester i den, sa Thomas Gräter, VD på WOF GmbH under presskonferensen på lördagsmorgonen. Semestern får dock inte ligga för tidigt då de första bilarna kommer att levereras i juli eller augusti.

Det är den tyska tillverkaren WOF (Wohnmobil Outlet Factory) som i samarbete med Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S) står för bedriften. EFA-S är specialister på att konvertera fordon till eldrift och har redan gedigen erfarenhet då de för UPS räkning byggt om cirka 200 av deras paketbilar till eldrift med batterier. I det här fallet konverterar de ett chassi från Fiat Ducato som dock levereras komplett med dieselmotor, vilket kräver att denna monteras bort. Kapaciteten för produktionen uppges till trettio bilar per år.

Den första frågan som kommer upp är förstås vilken räckvidd husbilen har och den siffra som uppges för det 106 kW starka batteriet är cirka 300 kilometer, vilket är 50 procent högre än i pressmeddelandet för månaden sedan vilket beror på ett större batteri. Efter de 30 milen måste batteriet laddas, vilket kan ske med snabbladdning via CCS-teknik (mellan 50 och 100 kW) eller med långsammare laddteknik (3,6 kW / 11 kW / 22 kW). Laddtiden varierar därför från en till fyrtiofem timmar beroende på strömstyrkan i laddaren. För Iridium uppges batterivikten till 500 kilo och totalvikten till 4 200.

Vikten för de eldrivna transportbilar husbilar byggs på är ett problem och det var därför EU nyligen beslutade om att utöka B-behörighetens övre totalvikt till 4 250 kilo, dock med det viktiga förbehållet att fordonet ska transportera gods och vara helt eldrivet. Ändringen av B-behörigheten gäller nationellt så varje land kan, eller kan avstå från, att införa regeln. Det kan i sammanhanget nämnas att Norge avser att införa regeln under våren.

Även om husbilen kan beställas redan nu på mässan kändes den inte helt färdig för produktion. Det kan bero på att karossbygget sker hos Maurer Fahrzeugbau AG, en schweizisk tillverkare av exklusiva husbilar, som kan anpassa inredningen efter kundens önskemål. Men vi kunde inte gå in i utställningsexemplaret utan hänvisades till en annan husbil.

Till att börja med kommer Iridium E-Mobil att finnas i två serier där båda har samma basfordon men olika bodelar. Utöver den för varje kund specialanpassade från Maurer Fahrzeugbau finns en som baserar sig på BELA P69 och har en standardiserad inredning. Det är denna modell vars priser börjar på 169 000 euro.

Måtten för de båda serierna är desamma, längden är strax under sju meter, bredden cirka 2,3 och höjden cirka tre. Lastvikten uppges inte i kilon utan vi fick nöja oss med "plenty" (mycket) vid direkt förfrågan. Svaret behöver inte vara falskt, beroende på hur man definierar mycket givetvis.

Kolla in bilderna!

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.