Nästa artikel
Ägaren, inte föraren, ska ha ansvar för trafikbrott
NYHETER

Ägaren, inte föraren, ska ha ansvar för trafikbrott

Publicerad 1 februari 2018 (uppdaterad 1 februari 2018)
I Riksdagens trafikutskott behandlas just nu ett förslag om att ändra en av grunderna för bötfällning av bilister. Tanken är att ändra ansvaret för vissa trafikbrott från föraren till fordonsägaren. Utöver detta har miljöpartiets ledamöter skrivit en debattartikel för att skapa opinion för ändringsförslaget varför ändringarna kommit att uppmärksammas.

I debattartikeln, vars text vi fått från Miljöpartiet då den ligger bakom betalvägg hos SvD, skriver Karin Svensson Smith (MP) som är riksdagsledamot och ordförande i trafikutskottet, Lorentz Tovatt (MP) som är riksdagsledamot samt Daniel Helldén (MP) som är trafikborgarråd Stockholms stad om hur de ser på det rättsliga läget och hur de önskar att riksdagen ska besluta.

Huvudbudskapet är att de vill "ge kommunerna rätt att övervaka och bötfälla bilägare som bryter mot lokala trafikföreskrifter" samt att "låt(a) fordonsägaren ta det juridiska ansvaret vid fortkörning, inte föraren". Detta motiveras med att "då kan vi effektivisera polisens arbete och rädda liv på svenska vägar".

De framhåller att det med enkla regelförändringar skulle vara möjligt att "avlasta polisens arbete och samtidigt skapa högre trafiksäkerhet".

De trafikbrott de nämner är att köra för fort, köra i kollektivtrafikkörfält eller bryta mot dubbdäcksförbud. Utöver det bör det juridiska ansvaret vid fortkörning flyttas från föraren till ägaren av fordonet. Vidare menar de att "tyvärr finns det i Sverige onödiga begränsningar kring hur de livräddande hastighetskamerorna kan användas", samt "Om det har skett ett trafikbrott och ägaren inte kan lämna upplysningar om vem som var föraren av fordonet, ska ägaren bötfällas för trafikbrottet. Ansvaret för företagsbilar vilar på företagsledaren, som är personligt ansvarig för att upplysningar lämnas om föraren".

"För att lättare kunna följa upp lagar och miljöregler behöver ansvaret för vilka som kan agera mot trafiköverträdelser utökas. Vi menar att till exempel extrautbildade parkeringsvakter eller kommunala trafikövervakare i större utsträckning ska kunna hjälpa polisen i att upprätthålla lagen. Det gäller framför allt att se till så att bilförare efterlever de bestämmelser som finns kring dubbdäcksförbud och miljözoner. Men även hastighetsöverträdelser."

Från Miljöpartiet får vi följande uttalande från Karin Svensson Smith, 

- vi behandlar frågan i riksdagens trafikutskott nu.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.