Gröna, gula, orange och blå skyltar finns redan. Så just grönt blir nog inte aktuellt även om SVFV i ett tidigare skede föreslog det.

Nästa artikel
Även MSB vill ha egen färg för gasbilar
NYHETER

Även MSB vill ha egen färg för gasbilar

Publicerad 24 april 2019 (uppdaterad 24 april 2019)

Gröna, gula, orange och blå skyltar finns redan. Så just grönt blir nog inte aktuellt även om SVFV i ett tidigare skede föreslog det.

I början av mars, efter bussolyckan i Stockholm, skrev vi om att SVFV föreslog en separat färg på registreringsskyltarna för el- och gasdrivna bilar. Nu har frågan nått MSB och Transportstyrelsen.
Konsekvenserna vid en olycka där fordonet drivs av el eller gas ger räddningstjänsten problem. Farliga gaser och explosionsrisk gör att släckningsarbetet måste ske på ett nytt sätt och för att det ska bli lättare att identifiera dessa fordon borde dessa ha en separat färg på registreringsskyltarna menar allt fler aktörer som hanterar olyckor. Skyltar med en egen färg är tänkt att ge räddningspersonalen en tidig indikation på vilken typ av räddningsinsats och vilka säkerhetsavstånd som krävs.

Floran av färger är redan omfattande men utöver de gula skyltarna som taxibilar har rör det förhållandevis små kategorier av fordon. Den nyaste är den orange skylten på tävlingsfordon men mer bekant är de blå skyltarna på diplomatbilar och gröna skyltarna som bilhandlare använder, de som kallas saluvagnsskyltar. Om bilar med el och gasdrift ska få en egen färg måste den dessutom vara såväl särskiljande och iögonfallande. För att komplicera frågan ytterligare finns det inom EU regler för hur skyltar ska se ut och på vilket sätt själva registreringskombinationen ska vara uppbyggd.

SVFV, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, föreslog redan i början av mars registreringsskyltar i en separat färg men nu har frågan kommit ett steg vidare och flera media har tagit upp frågan efter det att MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, tagit upp frågan och även involverat Transportstyrelsen.

– Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att polisen och räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och e-fordon har gröna nummerplåtar, sade Bo Ericsson, vd för SFVF i början av mars och fortsatte det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10–15 meter långa.

– Vi har pratat med Transportstyrelsen om den här frågan. Vi tittar nu på om det finns möjlighet att byta färg på registreringsskyltarna för att snabbt kunna fastställa vad det finns för risker med en räddningsinsats
, säger Erik Egardt, metod- och teknikutvecklare på MSB, till SVT när de nu i dagarna rapporterade om frågan.

– Jag är orolig både för min egen säkerhet och mina medarbetares. Vi går mot något som vi inte vet vad det är. Gasen från brinnande elbilar är extremt giftig och kan ta sig igenom kläderna och sedan tas upp av huden. Då hjälper inte det andningsskydd som vi vanligtvis har på oss. Det kan ge förödande konsekvenser med dödlig utgång, säger Tommy Carnebo som är, samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar till SVT Nyheter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.