Anläggningen i Västerås ska se ut så här 2019

Nästa artikel
Batterifabrik delas upp
NYHETER

Batterifabrik delas upp

Publicerad 19 oktober 2017 (uppdaterad 19 oktober 2017)

Anläggningen i Västerås ska se ut så här 2019

Northvolt, som är på gång att etablera europas största batterifabrik, meddelade idag att de delar upp lokaliseringen av sin fabrik mellan Västerås och Skellefteå. Fabriken ska kunna jämföras med Teslas Gigafactory.

Jätteanläggningen ska tillverka litiumjonbatterier till elbilar med hjälp av dagens modernaste teknik och tanken är att skapa världens mest miljövänliga batteri som ger minimala CO2-utsläpp samt att råmaterialet kan återanvändas. De två städerna som nu valts ut av de ursprungliga åtta svenska och två finska innebär att Northvolt tar det ovanliga greppet och delar anläggningen på två orter.

– Europa rör sig snabbt mot elektrifiering. Sverige har en unik position för att etablera en storskalig batteriproduktion för den här omvandlingen med ren och överkomlig energi, närhet till råmaterialen och en stark industritradition rotad i sin DNA, säger Peter Carlsson, grundare och VD på Northvolt.

Enligt Northvolt var en uppdelning den mest optimala lösningen då Skellefteå har närhet till råmaterial tack vare gruvindustrin och därför ska fabriken med batteritillverkningen ligga där. Upp till 2.500 arbetstillfällen kommer att skapas. Västerås har istället sin styrka i elektrifiering och processoptimering.

Västerås har även fördelen för teknikutvecklingen då staden är bas för multinationella företag som ABB. I Västerås vars anläggning ska stå klar 2019 kommer det att anställas upp till 400 personer.

– Det här är den ideala lösningen för Northvolt. Den uppfyller de grundläggande kraven för en storskalig batterifabrik, via tillgången till energi, infrastruktur och kompetent arbetsstyrka. Det kommer också hjälpa oss att skapa ett klassledande elektrifieringskluster för att utveckla miljövänliga och kostnadseffektiva batterier tillsammans med våra kunder och partners, säger Northvolts vd och grundare, Peter Carlsson.

Första spadtaget på fabriken i Skellefteå tas någon gång under andra halvåret 2018. Två år senare är första fjärdedelen av bygget klart och då börjar fabriken att producera åtta Gigawattimmars batterikapacitet årligen. När fabriken är helt färdigbyggd 2023 kommer produktionsvolymen att vara uppe i 32 Gigawattimmar årligen.

Dock, finansieringen är ännu inte klar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.