Bild
Nästa artikel

Bilmålvakter ett fortsatt problem

NYHETER

Ett stort antal bilar ägs av bilmålvakter och trots de åtgärder som hittills vidtagits fortsätter verksamheten. Nu presenteras en ny utredning där polisen får ytterligare möjligheter att beslagta bilar.

Bilmålvakter, personer som äger bilar vars avgifter och skatter aldrig betalas, fortsätter att gäcka myndigheterna. För tre år sedan ändrades lagen och då fanns 121 personer som ägde fler än 100 fordon var, 11 av dem fler än 1 000 fordon. Vissa av bilmålvakterna har mångmiljonskulder och de som i verkligheten kör fordonen kan parkera utan någon hänsyn till regler eftersom ingenting händer med deras möjlighet att köra fordonet. I vissa städer är verksamheten så omfattande att var tionde bil ägs av en bilmålvakt.

Tanken då var att parkeringsvakterna skulle upptäcka dessa bilar men deras system varnar inte utan de måste kontakta Transportstyrelsen via telefon och riskerar då att hamna i långa telefonköer. Kronofogden kommer inte heller åt de personer som står som registrerade ägare eftersom hela idén är att de inte har utmätningsbara tillgångar.

Att skulderna numer följer fordonet har i stället skapat nya problem, när ett fordon köps privat måste köparen kontrollera med såväl bilregistret som Kronofogden att fordonet inte har obetalda skatter och avgifter. En del köpare har bittert fått erfara detta då den nya ägaren blir betalningsansvarig för de tidigare ägarnas skulder.

Nu har näringsdepartementet lagt fram ett nytt förslag på lagändringar för att komma tillrätta med bilmålvakterna. I den nyligen presenterades utredningen föreslås att det ska bli svårare att registrera en bilmålvakt som ägare till ett fordon. Vidare kan fordon med obetalda parkeringsböter på minst 5 000 kronor beläggas med körförbud om det gått mer än ett halvår sedan beloppet skulle ha betalats.


Utredaren tycker också att polisen bör få utökade befogenheter att kunna beslagta och forsla bort skuldbelagda bilar. Om lagändringarna går igenom skulle den börja gälla från och med 1 april 2019. 

Läs Näringsdepartementets utredning här.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.