Fyra av tio bilreparationer får underkänt i försäkringsbranschens kontroller 2015.

Nästa artikel
Bilreparationer brister i kvalitet
NYHETER

Bilreparationer brister i kvalitet

Publicerad 11 april 2016 (uppdaterad 11 april 2016)

Fyra av tio bilreparationer får underkänt i försäkringsbranschens kontroller 2015.

42 procent av de kontrollerade bilverkstädernas utförda jobb får anmärkningar. Allra vanligast är dåliga lackarbeten.

Sedan 2014 gör försäkringsbranschen stickkontroller för att undersöka om bilverkstäder som utför skadereparationer gör ett bra jobb. Resultatet från 2015 visar att 42 procent av de bilreparationer som kontrollerades fick anmärkningar.

– Det är en viss förbättring mot 2014 då drygt 53 procent fick anmärkningar. Men trots något lägre siffror visar resultatet fortsatt på att många verkstäder måste förbättra kvaliteten på sitt arbete, säger Mats Olausson, vd på branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar kontrollerna.

Fyra av tio kontrollerade reparationer innehåller någon form av avvikelse, enligt TFF. Vanligaste åtgärderna där kvaliteten brister är lackarbeten, följt av rostskydd. Andra vanliga fel hos bilverkstäderna är att man fakturerar för arbeten som inte utförts.

Verkstadskontrollerna utförs av DEKRA Quality Management AB. En förutsättning för att en reparation kontrolleras är att den ska ersättas ur en försäkring i något av de medverkande bolagen: Dina Försäkringar, Folksam, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar eller Trygg-Hansa.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.