Nästa artikel
De nya reglerna för överlast är snart på plats
NYHETER

De nya reglerna för överlast är snart på plats

Publicerad 23 februari 2018 (uppdaterad 23 februari 2018)
Sedan ungefär ett år har det jobbats med hur överlast på husbilar och husvagnar ska beräknas. De nuvarande reglerna baserar straffen på procentuellt överskridande av lastvikten medan de nya baseras på totalvikten.
Husbil & Husvagn tog kontakt med Hans Cassepierre som är utredare på Transportstyrelsen och som tillsammans med Bo Göingberg hållit flera föredrag på mässor om de nya lastreglerna, nu senast på Caravan Stockholm.

Remissvaren är nu överlämnade till regeringen men det är svårt att ge något tidsperspektiv för beslutet men det skulle kunna komma så snabbt som inom veckor. Enligt Cassepierre beror det på vilka övriga frågor som regeringen har på bordet.

Transportstyrelsen, som samarbetat med en rad aktörer i husvagns- och husbilsbranschen, menar att det blir betydligt mer logiskt och rättvist om det straffrättsliga ansvaret baseras på totalvikten. Redan för ett år sedan visade vi på det orimliga att straffen för överlast baserade sig på lastvikten, om det kan du läsa här där vi även gjorde en del räkneexempel. Kort sagt kan ändå nämnas att en transportbil baserad på samma chassi som en husbil har betydligt större marginal innan körkortet är i fara och om chassits bärförmåga är det som borde avgöra grunden för straffet är dagens system inte logiskt.

Den andra frågan som diskuterats är ett nytt totalviktsbegrepp som komplement, största tekniskt tillåtna vikt med last. Detta då det då skulle framgå vilken belastning chassit maximalt kan bära. Denna ändring är dock inte på gång i den här vändan.

Cassepierre menar att det inte är osannolikt att beslutet kommer att i huvudsak följa Transportstyrelsens remissvar.

Så fort regeringen tagit sitt beslut kommer vi att återkomma med dess innehåll.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.