Bild
Nästa artikel

Delad opinion om nyttan av förarstöd

NYHETER

Försäkringsbolaget If har undersökt hur bilförare ser på de allt mer frekventa assistanssystemen. Resultaten kan uppfattas som förvånande, hälften tycker inte det påverkar deras körförmåga.

De inbyggda hjälpsystem som blir allt vanligare i våra bilar skapar debatt och var sjätte förare säger att dessa hjälpmedel till och med gör dem mindre uppmärksamma i trafiken.

Lika många menar att det gjort dem mer uppmärksamma men mer uppseendeväckande är att att strax över hälften, 54 procent, inte tycker att det påverkar dem alls.

Samtidigt satsar biltillverkarna på allt mer sofistikerade system för att både underlätta bilkörningen som att minska risken för olyckor. Allt fler bilar får system som adaptiv farthållare vilken även kan läsa av aktuell hastighetsbegränsning samt autobroms som reagerar på framförvarande fordon men även plötsligt uppdykande cyklister och fotgängare. Den som ska backa in på en parkering får hjälp med det, det finns autopilot vid köbildning och strålkastare får mer sofistikerade system för avbländning. Listan kan göras ganska lång och efterfrågas i allt större grad av bilköparna trots det utfall som undersökningen ger.

I takt med att mer och mer ansvar förläggs på tekniken är frågan hur förarnas körförmåga påverkas. I en ny undersökning gjort på uppdrag av If med 2 901 bilförare sade sig drygt en av sex (17 procent) uppleva att systemen gjort dem till mindre uppmärksamma bilförare. Ungefär lika många (14 procent) uppgav samtidigt att man upplever sig som mer uppmärksamma förare tack vare den nya tekniken.

– I första hand kommer ju många av dessa system med säkerhetsfördelar. Då vi vet att mänskliga faktorer ligger bakom de flesta olyckor i trafiken är det förstås välkommet. Men i takt med att vi blir mer beroende av systemen blir vi också mer sårbara för teknikstrul. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi väl exempelvis ha en hel generation av bilförare som är vana att köra med hjälp av autobroms. Vad händer om det systemet slutar fungera, eller om man behöver köra en äldre bil utan den funktionen?, exemplifierar Johan Granholm, motorexpert på If.


Merparten av respondenterna i undersökningen (54 procent) svarade samtidigt att de upplevt det som att hjälpsystemen inte haft någon inverkan på uppmärksamheten under körning.

– Om de här systemen fortfarande arbetar lite i skymundan i gemene mans bilkörning kommer de utan tvekan ta allt större plats framöver, när fordonen tar ytterligare kliv mot att bli helt självkörande. Den nya tekniken kommer att rädda många liv – bara en sådan sak som autobroms har stor påverkan, och när bilarna blir helt självkörande så kommer olyckorna minska då en maskin inte blir distraherad av exempelvis mobiltelefonen, fortsätter Johan Granholm.

Mer avancerade hjälpsystem är samtidigt på gång, som inte bara övervakar händelser utanför bilen utan också vad som sker inuti kupén. Volvo Cars planerar exempelvis att från och med nästa år installera kameror och sensorer i nya fordon, som kan rycka in med automatiserade nödåtgärder om förarna skulle uppvisa tecken på exempelvis rattfylleri eller distraktion.

Enligt forskning från VTI ligger den mänskliga faktorn, medvetna felbeslut, misstag och rutinfel, bakom cirka 90 procent av alla skador i trafiken.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21-31 mars 2019 har sammanlagt 3 510 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. Resultatet avspeglar svaren för de 2 901 personer i underlaget som var bilförare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.