Bild
Nästa artikel
Ser husbilarna ut så här 2030? Det här är Dethleffs konceptfordon för en helt eldriven husbil.

EU skärper kraven på bilars utsläpp

NYHETER

Idag röstade EU-parlamentet ja till att minska utsläppen av koldioxid från nyproducerade bilar. År 2030 ska utsläppen vara 40 procent lägre vilket var mindre än vad miljöutskottet ville men högre än vad EU-kommissionen föreslagit.

Kommisionens förslag var att koldioxidutsläppen skulle minskas med femton procent till år 2025 och med 30 procent till 2030 jämfört med de värden som gäller för år 2021. Även om beslutet, vilket gäller ett utkast, om 40 procent är en kraftig skärpning är skeptikerna i parlamentet som krävde 50 procent inte nöjda då de menar att minskningen inte räcker för att nå målen i Parisavtalet. Samtidigt påpekar de som är för en långsammare minskning att alltför hårda krav skadar den viktiga europeiska fordonsindustrin.

- Det blev ett steg i rätt riktning, vi har bekämpat de värsta fossildrakarna genom att det blev 40 procent, säger Jytte Guteland, socialdemokratisk EU-parlamentariker till TT i ett pressmeddelande.

Guteland, som sitter i EU-parlamentets miljöutskott, ville gå hårdare fram. Hon, tillsammans med den avgående regeringen, hade siktat på en minskning med 50 procent till år 2030.

- Transport är den enda betydande sektor där utsläppen fortfarande ökar inom EU. Det krävs stora ansträngningar för att vända den trenden. Detta är ett steg i rätt riktning även om vi inte kom hela vägen fram med våra egna förslag, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet, som varit ansvarig rapportör för lagstiftningen i industriutskottet i en skriftlig kommentar enligt pressmeddelandet.

Tanken är att det är el- samt hybridbilar som ska ersätta de fossildrivna och att EU ska stötta batteriproduktion för att nå målen. Sanktionerna för de bilfabrikanter som inte når upp till målen kommer att bli böter. Minst 35 procent av fabrikanternas produktion ska vara helt eller nästan utsläppsfria 2030. 2025 ska denna siffra vara 20 procent.

Beslutet togs med 389 röster gentemot 239 och 41 nedlagda. Nästa steg är att kommissionen inom två år ska ta ytterligare beslut i frågan.

Som Husbil & Husvagn tidigare skrivit om har såväl Mercedes som Volkswagen nyligen presenterat bränslecellsdrivning för husbilar medan Iveco har lanserat andra alternativ. Helt eldrivna husbilar har visat svåra att förverkliga då de lider av dålig räckvidd och att de med stora batterier blir för tunga för att klara dagens gräns på 3 500 kilo på B-kort. Förslag har lagts om att B-kortet ska gälla upp till 4 250 kilo om husbilen är eldriven men detta har bara nått förslagsstadiet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.