Bild
Nästa artikel

EU täpper igen kryphål för avgastest

NYHETER

Nya mätmetoden WLTP har knappt varit i bruk i ett år innan biltillverkarna hittade ett sätt att kringgå reglerna. Men nu är det slut med fifflet.

Gamla körcykeln NEDC var överoptimistisk och sällan stämde bilarnas egentliga förbrukning överens med testresultaten. Därför infördes i september 2018 WLTP, en mer realistisk mätmetod med inslag av verklig körning utanför testlabbet.

Men biltillverkarna hittade snabbt kryphål i de nya reglerna för avgasmätning. Enligt en rapport från miljöorganisationen Transport & Environment verkar det som att biltillverkarna inför övergången till WLTP försökt ge sina bilar en så hög förbrukning som möjligt, för att framtida marginalerna skulle bli bättre och att det skulle se ut som att utsläppen minskar över tid istället för tvärtom.

Detta uppnåddes bland annat genom att stänga av start/stopfunktionen så att motorn var ingång hela tiden under testet. En annan taktik var att ända växlingsinställningarna eller byta körprogram, så att bilarna kördes i bränsletörstande sportläge istället för det snålare ecoläget. 

Nu har EU-kommissionen beslutat att när bilar WLTP-certifieras så ska de köras på snålast möjliga sätt och använda alla bränsle- och utsläppsreducerande funktioner som finns inbyggda. 

Enligt Automotive News flaggar Transport & Environment för att flera biltillverkare kan behöva göra om WLTP-testerna på sina bilar som testats före februari i år och europeiska myndigheter bör inte förlita sig på utsläppssiffrona som underlag för skatteberäkning: ”Datan antyder att WLTP-siffrona vacklar”, skriver de i sin rapport.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.