Bild
Nästa artikel

Ford Transit blir eldriven 2021

NYHETER

Ford har presenterat en batteridriven Transit samt en Tourneo Custom plug-in hybrid. Transiten ska komma ut på marknaden 2021 medan Tourneo uppges komma redan i slutet av detta år. Som bekant används Transit som basfordon till husbilar.

För att kunna konkurrera på transportmarknaden kommer nu flera fabrikat med varianter på fordon som även används som basfordon till husbilar. Anledningen är att det blir allt tuffare krav på utsläppen i Europeiska stadskärnor men trots detta måste varorna till butikerna kunna komma fram.

Som vi tidigare skrivit om kan det på grund av detta inom några år komma att finnas flera alternativa drivsystem på husbilssidan och nu går Ford ut med information om att man i höst lanserar den åttasitsiga Tourneo Custom people-mover som plug-in-hybrid vilken är en systermodell till Transit Custom. Om två år får vi dessutom se en batteridriven Transit.

Nyligen har även andra fabrikanter premiärvisat modeller med alternativa drivsystem, både helelektriska med batterier, hybrider och bränslecellsdrivna men Ford menar att de är först ut med en plug-in-hybrid i sin klass. Den första helt eldrivna husbilen som finns att köpa visades tidigare i år upp i Tyskland. Frågor har dock rests om dess aktionsradie räcker till.

Fords Tourneo Custom Plug-In Hybrid har elektrisk drift på framhjulen och för detta finns ett 13,6 kWh lithium-ion batteri som placerats under golvet vid passagerarstolarna. Därutöver finns en enliters EcoBoost bensinmotor för att ladda batteriet och dessutom återvinns energi vid bromsning. Ford anger att batteriet räcker för 50 kilometers körning och med bensinmotorns laddning anges räckvidden till 500 kilometer.

Föraren kan välja hur hybridsystemet ska användas


  • EV Auto är tänkt att ge bästa fördelning mellan effekt och behov. Fordonets kontrollalgoritm läser av batteriets effektnivå och jämför det med typen av körning, som exempelvis motorväg eller stadstrafik, och startar vid behov bensinmotorn.
  • EV Now prioriterar batteridrift och startar inte bensinmotorn förrän batterieffekten når sin tillåtna miniminivå.
  • EV Later prioriterar hög laddningsnivå på batteriet så att man är förberedd inför körning i nollutsläppszoner.
  • EV Charge är ytterligare ett läge för att maximera batteriets laddningsnivå.
  • Föraren kan välja nivå på effektåtervinningen vid hastighetsminskning och systemet tänder bromsljusen om det kraftigare läget väljs utan att bromspedalen trycks ner. 
Laddning kan ske från ett vanligt eluttag med 10 ampére på 5,5 timmar men har man tillgång till 16 eller 32 ampére kan batteriet snabbladdas på som kortast 3 timmar.

Det finns en rad sofistikerade instrument till förarens hjälp och dessutom finns parkeringsassistans, Active Park Assist.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.