Nästa artikel
Förslag på att fasa ut PFAD ur biodiesel
NYHETER

Förslag på att fasa ut PFAD ur biodiesel

Publicerad 17 mars 2017 (uppdaterad 17 mars 2017)
Idag presenterade regeringen nya styrmedel för drivmedel under namnet Bränslebytet, från fossilt till förnybart. En del av förslaget är att ta fram nya kriterier för vad som är en restprodukt vilket kan betyda slutet för biodiesel med PFAD på svenska mackar.

Greenpeace hävdar att biodieseln HVO inte är så miljövänlig som tidigare gjorts gällande. Nu öppnar regeringen för en regeländring som skulle försvåra inblandning av PFAD som är en palmoljeprodukt. 

Det senaste året har PFAD varit på väg att etableras hos svenska mackar där den blandas in i biodrivmedlet HVO. Hos vissa bolag utgörs 70 procent av HVO-dieseln av PFAD och flera bolag har sagt att de kommer att börja blanda in PFAD om inte reglerna ändras. Regeringens förslag kan vara det som stoppar denna utveckling i Sverige och istället tvingar fram inhemska alternativ på drivmedelsmarknaden.

– Vi välkomnar att regeringen tar tag i problematiken med palmoljebaserade bränslen som PFAD. I Europa har inblandningen av palmolja i diesel, paradoxalt nog och tvärtemot syftet, lett till ökade utsläpp av koldioxid från transportsektorn med fyra procent. Det här förslaget kan hindra samma utveckling i Sverige, säger Rosanna Endre, ansvarig för drivmedelsfrågor på Greenpeace.

PFAD är en biprodukt från palmoljetillverkning men eftersom oljan klassas som avfall, eller restprodukt, och kriterierna för restprodukter ändras så att PFAD inte längre uppfyller dem, innebär det att andra regler börjar gälla, exempelvis vad gäller spårbarhet. En sådan förändring skulle göra det svårare och dyrare att importera PFAD.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.