Bild
Nästa artikel

Första transportbilarna drivna av el i trafik

NYHETER

Volkswagen och AL-KO deltar i ett projekt där MatHem börjar leverera mat i en helt eldriven 3,5 ton tung transportbil. Det finns en rad konceptbilar men enligt pressmeddelandet är det en närmast unik bil i Europa.

Idag klockan 10 presenterades elbilen på MatHems lager i Bromma. Det är ett samarbete mellan MatHem, Volkswagen, AL-KO, ABT och Carlsen-Baltic som gjort det möjligt att producera bilen som drivs uteslutande på elektricitet. På fredag börjar den nya bilen att rulla ute på vägarna fullastad med matvaror till en mängd hushåll.

– Mat på nätet är en fort växande bransch. Vi har redan fler än 230 bilar, och det är oerhört viktigt att vi gör vårt bästa för miljön, säger Frederik Engelfeldt, VD för MatHems transportbolag KörHem.

Bilens batteri laddas på för elbilar konventionellt sätt och räckvidden förlängs genom solceller på taket. Inget nämns dock om räckvidd eller vikt men det är ändå intressant för husbilsbranschen eftersom det hittills varit svårt att kombinera de olika regelverken om totalvikt och lastvikt med en tillräcklig räckvidd. För ett fritidsfordon krävs som bekant att den även fungerar för något längre körsträckor vilket i sin tur kräver större, och därmed tyngre, batterier som kan laddas snabbt.

– Vi är bland de första matleverantörerna i Europa, eller kanske till och med världen, att ta fram en lätt lastbil i 3,5 tons-klassen som drivs av elektricitet både i motor och i kylutrymme, säger Christer Carlberg från projektgruppen. Det känns bra att vi tagit fram en elbil som har jämförbara lastmöjligheter med en vanlig lätt lastbil. Dessutom är den ergonomisk tack vare sin låga instegshöjd i skåp och hytt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.