Nästa artikel
Fyrkantig p-bot
NYHETER

Fyrkantig p-bot

Publicerad 24 februari 2018 (uppdaterad 24 februari 2018)
Visst. Man ska inte parkera fel. Men. En man blir påkörd. En annan förare stannar omedelbart för att hjälpa till i väntan på ambulans medan lapplisan från Hojab ägnar sin tid åt att lappa den felparkerade bilen. Får man som journalist säga skäms?

Det är NWT som i en låst artikel var först med att rapportera om händelsen som sedan GT återberättar.

Den tragikomiska historian ska ha inträffat den 3 januari i Karlstad. GT skriver att när Britt-Marie Utter skulle till mataffären såg hon att en äldre man blev påkörd. Hon hoppar ur bilen för att hjälpa till. Kvar står en felparkerad bil. Hon hjälpte den skadade mannen och i väntan på ambulans berättas att hon ska ha fått parkeringsböter.

Boten överklagas, dock utan framgång.

GT skriver vidare att svaret från Hojab parkeringsservice löd: 

”/.../ Det är förarens ansvar att hela fordonet står innanför markerade linjer. Ytor utanför uppmärkta platser får inte användas oavsett orsak /.../”

– Jag står inte och faller med pengarna, men vart är vi på väg? Vi ska ju hjälpa varandra, säger Britt-Marie Utter till GT och fortsätter jag (kan) tycka att de borde tänka lite utanför boxen. och avslutar med Okej att de bötfällde mig i första skedet, men efter att jag berättat anledningen tycker jag att de borde ha rivit boten. Det vore rimligt. Man måste vara humanistiska och inte så fyrkantiga

Mats Ihd som är bolagsjurist och klagomålsansvarig på Svea ekonomi som hanterar Hojabs överklaganden svarar dock till GT att de sällan ser mellan fingrarna med felparkerare.

– Det finns en liten öppning vid synnerliga skäl, men det ska till en väldig hög nivå för att nå dit. Hur det varit i det här fallet kan jag inte säga, jag kan inte detaljerna, men rent generellt är det väldigt svårt att slippa undan att betala kontrollavgift.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.