Nästa artikel
Hybrid inte lämplig för husvagn
NYHETER

Hybrid inte lämplig för husvagn

Publicerad 15 januari 2019 (uppdaterad 18 januari 2019)
Vår förlagskollega Vi Bilägare har dagligen en läsarfråga och denna gång berör det husvagnsägare. Att elbilar har begränsad förmåga att dra tungt är välkänt men det gäller även för vissa hybridbilar. Blir eldrivna husvagnar lösningen? Kolla in både fråga och svar!
Många bilköpare sneglar idag på alternativa drivsystem och att döma av statistiken minskar intresset för att köpa en ny diesel, bensin ökar och så även hybridfordon.

I december 2018 nyregistrerades 10 980 bensindrivna personbilar, 8 177 dieseldrivna, 1 094 elbilar drivna med batteri, 1 380 elhybrider samt 1 597 laddhybrider. Ökningen av hybridfordon ökar dock med höga procenttal, om än med låga totalsiffror.

Det gäller dock att se upp med vilka dragvikter som gäller, detta skäl väger förstås tungt när dragfordon för husvagnar väljs, och på begagnatmarknaden har ingen omedelbar avmattning av intresset för dieselfordon ännu märkts.

En av Vi Bilägares läsare som funderar på att köpa en Toyota Auris Touring Sports Hybrid ställde denna intressanta fråga

Fråga:
Nästa års modell av Toyota Auris Touring Sports Hybrid sägs komma med en bensinmotor på cirka 180 hk. Den ska då få dra ett släp på max 700 kg annars skulle batteriet bli för varmt sägs det. Men varför kan man inte koppla bort elmotorn om man nu ska dra exempelvis en husvagn och få den godkänd för denna last? Bensinmotorn på 180 hk räcker nog till.         
Stig Sehlin

Svar:
Nya Toyota Corolla Touring Sports, ersätter nuvarande Auris och lanseras i två hybridversioner; en med 122 hästkrafter och en med 180 hästkrafter. Märk dock att effekten är den sammanlagda kombinerande från el- och bensinmotorer. Vidare får elhybriderna dragvikt om 750 kg. Elmotorn är fullt integrerad i drivlinan och det är därför inte möjligt att ”koppla bort” eldriften, då hela elhybrid-tekniken bygger på samverkan mellan el- och bensinmotor. Vill man dra tyngre med nya Corolla får valet av motor bli 1,2T – eller RAV4 Hybrid.
Erik Gustafsson, Toyota Motor Sweden

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.