Nästa artikel
If satsar på snygga reflexer
NYHETER

If satsar på snygga reflexer

Publicerad 19 november 2014 (uppdaterad 19 november 2014)
Försäkringsbolaget If lanserar i samarbete med modeföretaget BACK en klädkollektion som ska få fotgängare att synas i trafiken.

Enligt If går två av tre svenskar utan reflexer, trots att det halverar olycksrisken under den mörka årstiden. Värst är det bland unga, mellan 18 och 29 år gamla, där mer än 70 procent säger att de aldrig använder reflex. Glömska och fåfänga sägs vara de vanligaste orsakerna.

För att fler att använda reflexer kontaktade försäkringsbolaget modeföretaget BACK. Nu släpps de nyframtagna reflexprodukterna snart ut i butikerna med förhoppningen att det ska leda till färre olyckor.

– Nästan alla vet  att man bör ha reflex i mörkret, men har det ändå inte. Genom det här  samarbetet vill vi hitta en ny lösning på det problemet. Min förhoppning  är att vi med det här initiativet kan inspirera fler klädmärken och  privatpersoner att börja experimentera med snygga kläder som syns i  mörkret, säger Katarina Mohlin, kommunikationschef på If.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Foton: Ninja Hanna

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.