Bild
Nästa artikel

IONITY – High Power Charging - nytt begrepp för elbilar

NYHETEN

IONITY är ett nytt begrepp, eller en ny standard om man så vill, som det finns anledning att lägga på minnet. Det är ett snabbladdningssystem för elbilar som flera stora biltillverkare enats om. Med tätt placerade laddpunkter kan det även öppna vägen för eldrivna husbilar.

IONITY är ett joint venture mellan BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company och Volkswagen Group med Audi & Porsche. Uppdraget är att skapa ett nätverk av HPC-laddare (High Power Charging) för elbilskunder över hela Europa för att möjliggöra att köra elbilar långa distanser. Sätet kommer att vara i München och sysselsätta runt 50 personer.

Nu gör Circle K och IONITY en gemensam satsning för att förverkliga ett europeiskt nätverk skriver Circle K i ett pressmeddelande. Kunder i Sverige kommer att få tillgång till HPC-laddare på utvalda stationer inom Circle K:s nätverk. Målet är att möjliggöra resor på lång distans genom ett öppet nätverk av laddningsstationer längs motorvägar och andra huvudleder. Det har inte har varit möjligt för de flesta elbilsförare tidigare.

Några minns säkert våra artiklar både här på hemsidan och i tidningen om Dethleffs eldrivna husbil som presenterades på Caravan Salon i Dûsseldorf, en husbil som mötte stort intresse men även skepsis med en aktionsradie på blygsamma 20 mil. Den Iveco-baserade husbilen är helt klädd med solpaneler och behöver inte några fossila bränslen, även uppvärmningen inräknad.

Med den nya standarden för uppladdning kan även större fordon komma att bli intressanta för eldrift. Den maximala effektnivån på laddpunkterna för den CCS-baserade standarden (Combined Charging System) anges till 350 kW vilket gör det möjligt att förkorta laddningstiden avsevärt jämfört med de system som finns på marknaden idag.

IONITYs nätverk kommer att bestå av cirka 400 HPC-laddare i flera länder i Europa och ha ett avstånd på cirka 12 mil. Varje station har i genomsnitt sex laddpunkter. Circle K kommer att vara IONITYs nätverkspartner i sju länder. Planen är att etablera nästa generations snabbladdare på stationer i Norge, Sverige, Danmark, Irland, Litauen, Lettland och Estland. Nätverket kommer att täcka huvudvägarna för långdistansresor i Europa och stödjer befintliga och nästa generations elbilar som har CCS-systemet.

– Vi är mycket stolta och glada över vårt samarbete med IONITY där vi tillsammans bygger ett laddningsnätverk med den högsta kapaciteten i Europa. Initiativet visar Circle K:s ambition att vara en del av e-mobilitetslösningen på våra huvudmarknader. Vi vill göra det enkelt för våra kunder att delta i de tekniska framsteg som nu, för första gången, möjliggör snabb laddning för resande på lång distans, säger Morgan Wiktorsson, VD Circle K Sverige.– Circle K har ett omfattande nätverk med stationer på strategiska lägen, och de har redan bra erfarenhet av ett erbjuda elbilsladdning. Våra företag har ett gemensamt mål att erbjuda snabba, innovativa och bekväma laddningslösningar för våra kunder, säger Head of Nordic & Baltic IONITY, Jan Haugen Ihle.

I Sverige är för närvarande cirka 30 stationer planerade. Stationerna kommer att ingå i ett europeiskt nätverk som sammanlänkar grannländer och IONITY planerar för närvarande att rulla ut 400 stationer i Europa. Circle K och IONITY kommer initialt att rulla ut 60 av dessa tillsammans. Varje station i nätverket har i genomsnitt sex laddpunkter. De första laddstationerna förväntas tas i drift i de skandinaviska länderna under slutet av 2017 och resterande 2018 och 2019.

Kommentarer

#1
Henrik Hagström
2017-11-07 06:42

Jag tvivlar starkt att husbilar blir batterielbilar. Drt fungarar alldeles utmärkt för personbilar som laddar hemma varje natt.

Men ska en husbil rulla 500 km behövs vansinniga batterier, och få kommer priset emot, men framför allt vikten. Och det har husbilar redan problem med.

Lika då tror jag inte på att långtradare eller långfärdsbussar blir elbilar.
Jag tror husbilsrna får vänta tills man löser frågan för långtradare, kanske bränsleceller men vem vet.

Denna väntan kommer få stora konsekvenser. Då det inom de närmaste 10 åren kommer bli massor av städer som förbjuder dieselbilar.
I väntan på en lösning för långtradarna och husbilarna. Så tror jag man kommer bygga husbilar som hybrider. Där den går helt på diesel på landsbygden och helt på el i städerna.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!