Nästa artikel
Klimatmål sänker hastighet på Autobahn?
NYHETER

Klimatmål sänker hastighet på Autobahn?

Publicerad 26 januari 2019 (uppdaterad 29 januari 2019)
Autobahn, de tyska motorvägarna, har av hävd inte någon hastighetsbegränsning. Nu är det inte så överallt längre men nu är frågan om det inte blir max 130 km/timmen. Motivet sägs vara miljökrav.

Det är nyhetsbyrån Reuters som skriver att de tagit del av en rapport där det framgår att Tyskland för att leva upp till EU:s klimatmål bör ta bort den fria farten på de sträckor där den fortfarande finns kvar. Utöver det skriver de att det behövs en skattehöjning på drivmedel, en skatt som skulle införas 2023.

Enligt Reuters är författarna till rapporten "committee on the future of transport", utskottet för de framtida transporterna. De menar vidare att det krävs ytterligare satsningar på el- och hybridbilar, även nivåer för andelen sådana av den totala försäljningen. Förslaget, som är tänkt att offentliggöras i mars, ska ligga till grund för en under året kommande lagstiftning.

Vidare skriver Reuters att förslaget kan komma att bli kontroversiellt. Liknande förslag, även om andra motiv till förändringen då framförts, har mötts av ilskna reaktioner från tillräckligt många tyskar för att förslagen stoppats i papperskorgen. Rapporten läggs enligt Reuters fram "in car-mad Germany" (i biltokiga Tyskland) dock utan att de anger hur mycket lägre utsläpp en hastighetsgräns på Autobahn skulle innebära.

– Inte alla styrmedel och åtgärder kommer att accepteras, citerar Reuters ur förslaget. Det kommer att krävas politisk flinkhet, diplomatisk skicklighet och en vilja att kompromissa för att uppnå klimatmålen.

Rapporten slår enligt Reuters vidare fast att Tyskland kan få höga EU-böter om de inte får ner utsläppen av växthusgaser och kväveoxider vilka ska ha legat still sedan 1990. Målet med åtgärderna ska vara att halvera utsläppen av växthusgaser.

Diskussionen i Tyskland går nu på högvarv efter det att organisationen Deutsche Umweltshilfe, som tvingat fram dieselbegränsningar i flera städer, tänkt ta frågan om en hastighetsbegränsning på 120 km/t till domstol vilket är ett förfarande de använt för att tvinga fram begränsningarna i städerna. Dessutom kräver organisationen att hastighetsgränsen på tyska bundesstrasse, de vanliga landsvägarna, sänks från 100 km/t till 80. Ungefär 30 procent av Autobahn har idag hastighetsbegränsningar i någon form, de kan vara både permanenta eller enbart gälla vissa tider. De blå fyrkantiga skyltar som ofta förekommer är en rekomenderad fart men ingen hastighetsgräns, de skyltarna ser ut som de vi är vana vid i Sverige. ADAC hävdar att koldioxidutsläppen från biltrafiken skulle kunna minska med i storleksordningen tre procent eller 0,5 procent mot de totala tyska utsläppen med dagens bilpark.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.