Bild
Nästa artikel

Krympt lidar kan hjälpa självkörande bilar

NYHETER

Forskare vid KTH har utvecklat en laserradar som väger och kostar en bråkdel av vad de befintliga gör.

Lidar är en förkortning av Light detection and ranging. Med hjälp av pulserande lasersignaler kan avståndet till andra ting bestämmas. Lidar är en nödvändighet för självkörande bilar för att de ska kunna orientera sig i omgivningen.

Nackdelen med de befintliga lidarenheter som finns är att de är dyra, tunga och förbrukar mycket energi. Uppskattningsvis kostar dagens lidar-teknik tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt.

Traditionell lidar från företaget Velodyne.

Men nu har forskare vid KTH – Kungliga Tekniska Högskolan – uppfunnit en lidar som utgör en tusendel av den ursprungliga i såväl vikt som pris och energiförfrukning. Den bygger på en teknik som kallas för mikroelektromekanisk optisk strålstyrning.

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockeypuck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH. 

Forskarna bakom innovationen tänker sig att den skulle kunna passa bra för att få ner kostnaderna i fordonsbranschens utveckling av självkörande bilar, men den lilla lidarn skulle också kunna göra nytta i drönare och robotar. En artikel om tekniken är med i vetenskapliga publikationen Optics Letters.

Den nya typen av lidar mäter cirka 100 mikrometer och ser ut så här om man tittar på den i mikroskop.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.