Bild
Nästa artikel

Många biltillverkare långt från 95-gramsmålet

NYHETER

Riskerar böter om de inte gör något drastiskt åt sina utsläpp.

Med infasning 2020 och skarpt läge 2021 har EU bestämt att biltillverkare, vars genomsnittliga koldioxidutsläpp överstiger 95 gram per bil och kilometer, måste betala böter. Analytiker på Jato Dynamics har utifrån 2018 års nivåer gjort en beräkning på vad som skulle hända om Europas största biltillverkare inte får ner sina CO2-utsläpp till dess. 

2018 var europeiska bilars utsläpp av koldioxid i genomsnitt 120,5 gram per kilometer – den högsta siffran på 5 år. Det är också 25,5 gram mer än vad som blir tillåtet. 

Ser man till enskilda märken var Volvos genomsnittliga utsläpp i fjol drygt 130 gram. Toyota har sina hybrider att tacka för att deras utsläpp under 2018 var under 100 gram koldioxid, men de klarar fortfarande inte målet på 95.

Jato har också gjort en uträkning på hur mycket biltillverkarna skulle behöva betala om de inte lyckas sänka sina koldioxidutsläpp. Det fastställda straffet är 95 euro per gram över gränsvärdet 95, multiplicerat med hur många bilar som sålts. Volvo riskerar exempelvis en böteslapp på 2.425 euro, alltså drygt 23.000 kronor per bil om de inte vidtar åtgärder.

Vi har tidigare skrivit om Fiat Chrysler, som i en strategi för att sänka sitt snittvärde av koldioxid köpt utsläppsrätter av elbilstillverkaren Tesla.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

CO2-utsläpp hos Europas bäst säljande bilmärken

(Placering, bilmärke, utsläpp i gram/km)

1. Toyota: 99,9
2. Peugeot 107,7
3. Citroën: 107,9
4. Renault: 109,1
5. Nissan: 110,6
6. Suzuki: 114,2
7. Skoda: 116,7
8. Seat: 116,9
9. Volkswagen: 118,8
10. Fiat: 119,2
11. Kia: 120,4
12. Dacia: 120,8
13. Hyundai: 123,3
14. Ford: 123,7
15. Opel: 125,6
16. Audi: 127,6
17. BMW: 128,9
18. Volvo: 130,0
19. Mazda: 135,2
20. Mercedes: 139,6

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.