Nästa artikel
Michelingubben fyller 120 år
NYHETER

Michelingubben fyller 120 år

Publicerad 8 oktober 2018 (uppdaterad 8 oktober 2018)
Bibendum, som år 2000 utnämndes till bästa logotypen i historien, står sig stark än idag - 120 år gammal.

När bröderna André och Edouard Michelin skulle ta fram sitt företags frontfigur fick en trave däck stå som inspiration. Michelingubben, egentligen kallad Bibendum, var född. Han togs fram i sin första form år 1898 av serietecknaren Marius Rossillon, i år fyller han alltså 120 år. 

Genom åren har Bibendums designers velat berätta olika historier om honom och har därför presenterats som alltifrån trollslända till dykare. År 1920 anställde Michelin en designavdelning för att ge Michelingubben en genomarbetad design med ett specifikt antal däck. 

För att fira sätter Michelin ihop en utställning på sitt eget museum på hembygden Clermont-Ferrand om just Michelingubben och hans historia.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

"Nunc est Bibendum" är latin för "tid att dricka" och användes för att attrahera den målgrupp som då hade råd att äga egen bil - överklassen som rökte cigarr och hade monokel.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.