Nästa artikel
Minskade utsläpp trots fler bilar i trafik
NYHETER

Minskade utsläpp trots fler bilar i trafik

Publicerad 26 februari 2016 (uppdaterad 3 oktober 2019)
En ny genomsnittlig personbil släppte under 2015 ut 126,3 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Det är en minskning med nästan 5 gram/km jämfört med föregående år. Samtidigt ökar antalet bilar i Sverige vilket gör att utsläppsminskningen blir mindre i praktiken än i teorin.

Under 2014 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från en ny personbil 131 gram/km. Den årliga redovisning över genomsnittliga koldioxidutsläpp som Transportstyrelsen har lämnat in till EU-kommissionen visar att från 2014 till 2015 har utsläppen minskat med i genomsnitt 4,7 gram/km till 126,3 gram/km. Dubbelt så stor minskning som under föregående år tillsammans med ökad andel biodrivmedel innebär minskningar av koldioxidutsläppen från vägtrafiken.

Men samtidigt ökar både antalet registrerade bilar i Sverige och vägtrafiken totalt sett. 2015 registrerades cirka 340 000 nya personbilar och nybilsförsäljningen i landet är den högsta någonsin. Personbilstrafiken ökade förra året med mellan 1-2 procent. Även lastbilstrafiken ökar vilket gör att de totala utsläppen inte minskar i den omfattning man skulle kunna tro. Under 2015 släppte vägtrafiken i Sverige enligt preliminära siffror ut totalt 16,1 miljoner ton koldioxid, vilket är en minskning med cirka en halv miljon ton jämfört med föregående år. 

– Antalet registrerade fordon i Sverige ökar för varje år. Trafiken i landet har ökat med 23 procent sedan 1990 samtidigt som utsläppen av koldioxid idag är 10 procent lägre jämfört med 1990 års nivå. Vi ser en föryngringsprocess av den svenska fordonsparken där de nya personbilarna är betydligt mer bränslesnåla än de som skrotas bort. Det är positivt men det räcker inte, konstaterar Anders Larsson, direktör vid fordonsregistrerings- och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.

Ytterligare styrmedel nödvändiga

De styrmedel som finns idag bedöms inte kunna bidra till fortsatt utsläppsminskning utan kommer som bäst kompensera den förväntade trafiktillväxten under de kommande åren. Politiska beslut kommer att krävas för att uppnå ytterligare minskningar. Kraftiga minskningar är nödvändiga om Sverige ska klara klimatmålen om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och att koldioxidutsläppen från vägtrafiken ska vara noll 2050.

– Teknikutvecklingen mot energieffektivare bilar och förnybara drivmedel är mycket viktig, men det räcker inte. För att nå klimatmålen krävs ytterligare kraftfulla styrmedel, säger Petter Åsman, chef för miljöenheten på Trafikverket. 

Minskning också för lätta lastbilar

Sedan 2011 rapporterar Transportstyrelsen också in siffror som avser nyregistrerade lätta lastbilar. För de lätta lastbilarna redovisas en påtaglig minskning med 8,6 procent, från 170,4 g/km (2014) till 161,9 g/km (2015) vid blandad körning. De lätta lastbilarna utgörs till 96 procent av fordon som drivs med diesel.


Elbilar ökar snabbt globalt sett

Samtidigt stiger försäljningen av elbilar snabbt, förra året med 60 procent globalt sett, och försäljningen av solpaneler med motsvarande tal. Dessutom föll priset på batterier med 35 procent under 2015 och det fortsätter att falla. Som det ser ut i dag utgör kostnaden för batterierna en tredjedel av tillverkningspriset för en elbil, vilket enligt Bloomberg New Energy Finance (BNEF) betyder att vi nu börjar se starten på en massmarknad för elbilar. Om 25 år bedömer BNEF att elbilar kommer att stå för en tredjedel av alla bilar i trafik. De oljeproducerande länderna representerade av Opec bedömer dock att antalet elbilar år 2040 bara kommer att utgöra en procent av bilar i trafik. Om prognosen från BNEF slår in kommer behovet av olja att redan om tolv år ha minskat med 730 miljoner fat per dag.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.