Nästa artikel
Musiken som skapar mest körglädje
NYHETER

Musiken som skapar mest körglädje

Publicerad 1 juni 2018 (uppdaterad 1 juni 2018)
9 av 10 bilägare lyssnar på musik när de åker bil, det visar en ny Sifo-undersökning av bilauktionssajten Kvdbil.se. De genrer som skapar mest körglädje är pop och hårdrock – medan punk får flest att stänga av bilradion.

Country är mer populärt än klassiskt och fler vill lyssna på dansbandsmusik än på jazz. Det framkommer av en ny Sifo-undersökning, där bilauktionssajten Kvdbil.se låtit fråga svenska bilägare vilken musikgenre de föredrar när de åker bil.

- För svenskarna är det en självklarhet att sätta på musik i bilen, det ger många en känsla av frihet på vägarna och bidrar till körglädje. En bra musikanläggning är därför något många föredrar när de väljer bil, säger Henrik Otterstedt, vice vd på Kvdbil.

Den allra mest populära bilmusiken är pop – nära varannan svensk (45%) föredrar pop när de åker bil. Näst flest (27 %) föredrar hårdrock. 

Trots att svenskarna över lag är överens om att pop och hårdrock är de bästa musikvalen betyder inte det att alla i bilen vill lyssna på samma sak. 36 procent av männen väljer nämligen hårdrock, mot bara 16 procent av kvinnorna. 52 av kvinnorna föredrar istället pop, mot 40 procent av männen. 

Pop går hem i alla åldrar – hårdrock däremot är inte lika populärt de äldre. Endast 9 procent av de som är 56-79 år gillar hårdrock, jämfört med 38 procent av de som är 35-55 år gamla och 35 procent av de som är 16-34 år. Den äldsta målgruppen har istället country, dansband och klassisk musik som toppval efter popmusiken. 

 

Musiken vi helst spelar i bilen – hela listan:

Total / Män / Kvinnor

Blues / 7% / 9% / 6%
Country / 17% / 19% / 14%
Dansband / 11% / 11% / 10%
Disco / 12% / 10% / 14%
Folkmusik / 6% / 6% / 6%
Hip hop / 6% / 6% / 6%
Hårdrock / 27% / 36% / 16%
Jazz / 6% / 6% / 6%
Klassiskt/opera / 13% / 13% / 12%
Punk / 4% / 5% / 2%
Pop / 45% / 40% / 52%
Soul & R’n’B / 13% / 11% / 17%
Techno / 6% / 7% / 4%
Vispop / 9% / 7% / 11%

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9–13 mars 2018. Totalt intervjuades 1237 personer i åldern 16-79 år, varav 1009 personer med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.