Bild
Nästa artikel

Norvestor kliver in i campingbranschen

NYHETER

Norvestor är det riskkapitalbolag som gått in i affären med Nordic Camping & Resort och First Camp. Syftet är att äga campingarna under tre till fem år och under den tiden utveckla campingerbjudandet och bygga koncept inom restaurang och aktiviteter.

Nättidningen Realtid.se har gjort en längre intervju med Karl Svozilik, partner på Norvestor och ordförande för bolagets campingportfölj. Intervjun ger en intressant inblick i företagets syn på utvecklingen inom camping och hur företaget ser på expansionen.

Norvestor menar att campingbranschen har en god underliggande lönsamhet, enligt Norvestor en marginal på mellan 20 och 25 procent och tillväxten är stabil med cirka 5 procent om året. Cirka tio procent av svenskarna är campare och de starka grupperna är barnfamiljer och pensionärer.

I intervjun säger Karl Svozilik att de började bli intresserade av Nordic Camping & Resort sommaren 2016 när bolaget vuxit till 14 anläggningar med en omsättning på 100 miljoner. Efter det har de förvärvat fler campingar, senast den andra av tre kedjor i Sverige, First Camp, vilket gör Norvestor till den största aktören i branschen med 40 anläggningar. Men till hösten har de ambitionen att fortsätta växa.

Norvestor menar att det finns mycket kvar att göra. Totalt finns ungefär 2000 campingplatser i Skandinavien med en omsättning på tio miljarder. Små enskilda campingar har, menar Norvestor, svårt att hänga med i teknikutvecklingen med investeringar som digitala bokningssystem och ny kompetens för digitala kanaler.

Den ganska långa och intressanta intervjun i Realtid.se ger en god inblick i hur Norvestor ser på framtiden!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.