Nästa artikel
NTF varnar för att användning av bälten inte ökar
NYHETER

NTF varnar för att användning av bälten inte ökar

Publicerad 15 november 2016
NTF:s årliga bältesmätning som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på nästan 340 000 observationer visar att ökningen av bältesanvändningen har stagnerat.

-Vi kan konstatera att den tidigare så gynnsamma utvecklingen beträffande bältesanvändningen har stagnerat. Om det beror på att vi nu nått full effekt av bältespåminnarna i fordonsflottan eller om det beror på andra faktorer är svårt att bedöma, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

Bältesanvändningen i tätort ligger kvar på 94 procent samtidigt som andelen bilar med bältespåminnare fortsätter att öka. Den andel av trafikarbetet som utförs med bilar med bältespåminnare var 79 procent år 2015 och 73 procent år 2014.

För att ökningen av bältesanvändningen ska kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade 2020 borde den ligga på 97 - 98 procent idag. Enligt NTF:s bältesundersökning 2016 som bygger på observationer från landets samtliga kommuner är det bara i Halland, Jönköpings län och Stockholms län som man uppfyller det kravet. De flesta län ligger runt 95 procents användning men i Kalmar län och Norrbotten saknar fortfarande var tionde eller mer bälte.

-Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet. På vissa håll saknar mer än var tionde bälte och går man ner på kommunal nivå är användningen på sina håll ännu sämre. Om inte polisen kan öka sin övervakning i de kommuner där bältesanvändningen är som lägst skulle vi behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd -och beteendepåverkande insatser mot förare de närmsta åren, säger Marie Nordén.

NTF framhåller att bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen och det gäller både i fram- och baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid lägre hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med ca 50 procent. De tidigare tvåpunktsbältet är inte lika effektivt men minskar skaderisken med 20 procent. Många bilar är numer utrustade med bältessträckare och trepunktsbälte i kombination med bältessträckare minskar skaderisken med cirka 55 procent.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.