Bild
Nästa artikel

Nu kanske det blir ett B97-körkort

NYHETER

Nyligen införde EU en möjlighet för medlemsländerna att nationellt godkänna att en B-behörighet på körkortet gäller för ett fordon med en totalvikt på 4 250 kilo. Nu föreslås att denna möjlighet vidgas att även gälla husbilar.

Den nyligen genomförda ändringen i EU har begränsningar, den gäller enbart godstransporter och fordon med nollutsläpp. Norge genomför just nu denna förändring och diskussionen som följde har gällt hur det är möjligt att på ett logiskt sätt motivera att det inte skulle gälla alla fordon av samma karaktär.

Nu lyfter danska ACI samma typ av problematik, 3,5 tonsgränsen är tuff att uppnå och hindrar i praktiken utvecklandet av eldrivna husbilar. Det är praktiskt omöjligt att få en husbil under viktgränsen när det ska till ett tungt elbatteri samtidigt som reglerna för lastvikt ska uppfyllas. Dessutom finns en femprocentsregel när det gäller uppgiven vikt i förhållande till den verkliga, något som ytterligare inskränker lastvikten. Det är därför inte ovanligt att husbilsägare ovetandes kör med överlast.

I Tyskland förs därför nu en diskussion om att införa ett B97-körkort, något som skulle kunna jämföras med det existerande B96 för husvagnsägare. Caravan Industri Verband Deutschland (CIVD) och ADAC har nyligen fört en diskussion med berörda myndigheter i tyska parlamentet, Bundestag, om detta.

Även danskarna har kontakter med sina myndigheter och danska ACR har fått svar på denna propå från Trafikministeriet medan norrmännen också har en dialog med sina myndigheter.

ACI skriver vidare att frågan har förts upp på EU:s dagordning men för att en ändring ska kunna komma till stånd krävs en ändring i det tredje körkortsdirektivet. Det är det danska Transport-, Bygnings- og Boligministeriet som har rest frågan till EU-Kommissionen som ministeriet har en dialog med för att få till stånd en ändring av reglerna.


I sitt svar skriver transportministern i Danmark, Ole Birk Olesen

– Jeg vil tage dine overvejelser med i det videre arbejde med at få løst problemstillingen vedrørende tilladte vægtklasser i de forskellige kørekortkategorier.

ACI avslutar sin artikel med

Presset er stigende på EU kommissionen fra flere aktører inkl. Autocamperproducenterne og  ADAC med flere og nu også AutocamperGruppen i Danmark. Vi venter spændt på udfaldet, der dog kan kan trække ud en tid endnu!

Det kan nämnas att den svenska regeln med obegränsad vikt för äldre körkort utfärdade före 1 juli 1996 och som inte blivit återkallade är ett undantag som inte har sin motsvarighet i något annat EU-land.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.