Bild
Nästa artikel

Nu startas bygget av tunneln Rödby till Puttgarden

NYHETER

Stora infrastrukturprojekt stöter ofta på problem och det gäller även tunneln mellan Rödby och Puttgarden. Först gällde att den skulle stå klar 2021 men det blev framskjutet till 2028. Nu kommer i varje fall bygget av sänktunneln att startas denna höst på den danska sidan.

Det är i Tyskland som beslutet väntas bli överklagat till Förbundsförvaltningsdomstolen även om underliggande instanser redan godkänt bygget av den 18 kilometer långa sänktunneln. Bygget kommer ändå att startas i höst på den danska sidan för att tidsplanen ska kunna hållas. På tysk sida startar inte bygget förrän överklagandeprocessen är klar.

Femern A/S inleder nu förhandlingar med entreprenörerna för att anägga en tunnelelementfabrik i Rödbyhamn, anläggning av en hamnplats för bygget i Rödbyhamn, tunnelmynning på Lolland, bostäder och administrationsbyggnader samt beställning av marina maskiner. De första "skarpa" byggarbetena förväntas vara i gång andra halvåret 2019.

Tunneln som utgår från Rödby har redan påbörjats i sådan motto att vissa förberedelser för anslutande vägar har gjorts och även de arkeologiska utgrävningarna har pågått flera år. De fynd som gjorts kommer att visas upp i ett museum.

För resande innebär den nya fasta förbindelsen stora fördelar. Det uppstår förstås inga väntetider för att komma med nästa färja och på så sätt blir trafikrytmen jämnare på båda sidor av tunneln. Därutöver blir tiden det tar att köra sträckan kortare och bedömningarna skiftar mellan en och två timmars tidsvinst. Även tågtrafiken förväntas få stora fördelar av bygget. Det innebär också att det blir möjligt att köra från Sverige till Tyskland på ytterligare ett sätt utan att behöva använda sig av färjor.

I sammanhanget kan påpekas att det planeras för en tunnel mellen Helsingborg och Helsingör vilket gör att det kommer att finnas ännu flera möjligheter att ta sig till kontinenten utan färjor. De som ska till de västra delarna av Europa som exempelvis Holland har de redan existerande förbindelserna över Stora och Lilla Bält och sedan via Flensburg, de som ska till de östra delarna kommer sannolikt att välja Öresundsbron och den nya Rödby-Puttgarden-tunneln och även Finländare kommer att kunna ta sig via en planerad tunnel mellan Helsingfors och Tallinn.


– Tiden er nu inde til at indlede anlægsarbejdet med tunnelen under Femern Bælt. Jeg er derfor glad for, at vi i dag har besluttet at starte anlægsarbejdet på dansk side, säger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen till ACI. Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 mia. kr. til projektet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.