Nästa artikel
Nya Expert kan bli husbilsbas
NYHETER

Nya Expert kan bli husbilsbas

Publicerad 1 april 2016 (uppdaterad 2 april 2016)
Peugeot har precis släppt information om sin nya transportbil Expert. Den är ny från grunden och kommer i flera skåpversioner men också som chassi för påbyggnad, till exempel bodelar.

Det som är mest intressant med nya Peugeot är det tomma chassit som ger möjligheten att bygga bodel, om än en liten sådan, men även skåpvarianterna kan vara intressanta som kompakthusbilar. Expert lanseras i tre olika längder och med två olika hjulbaser. Det breda utbudet av volymskåp och chassibilar med olika påbyggnationer och inredningar och lastförmågan på 1400 kg, upp till 6,6 m3 lastutrymme och 4 meters lastlängd visar var Peugeot har siktet inställt.

Nya aktiva säkerhetssystem och bränslesnåla motorer gör Expert mångsidig och driftsekonomisk menar Peugeot. Modellen är också en av få yrkesbilar som har krocktestats av det internationella säkerhetsinstitutet Euro NCAP. Resultatet blev fem stjärnor, vilket är högsta säkerhetsbetyg. Modellen fick mycket höga poäng för vuxenskydd, barnsäkerhet och för sina aktiva säkerhetssystem.

Bilen är byggd på koncernens modulära EMP2-baserade bottenplatta och är mellan 100 och 400 kg lättare än konkurrenterna i klassen trots alla förstärkningar och anpassningar som gjorts för yrkesbilar. Expert levererar därmed klassens lägsta förbrukningssiffror samtidigt som bilen får lasta 100 till 150 kg mer än sin föregångare.

Bilen är utrustad med den senaste generationens Euro 6 dieselmotorer med BlueHDi och SCR-teknologi och effekten varierar mellan 95 och 180 hästkrafter. Den starkaste motorn med 180 hk utvecklar ett maximalt vridmoment på 400 Nm och är kopplad till en helt nyutvecklad automatlåda. Trots effektnivån är förbrukningen låg och anges till 6,1 l/100 km. Med den snålaste dieselmotorn på 1,6-liter med Stop&Start och 115 hästkrafter i kombination med en sexväxlad manuell låda stannar förbrukningen på knappt över en halv liter per mil, 5,1 l/100 km, och utsläppen av CO2 är 133 gram/km.

De aktiva säkerhetssystemen är bland annat Active City Brake, dödavinkeln varnare, automatisk avbländning av helljuset, röststyrt navigationssystem, backkamera med vidvinkelfunktionen VisioPark (180 grader), trötthetsvarnaren ”LDWS” som reagerar om föraren vinglar till och kör över de vita väglinjerna, broms- och avståndsfunktion samt kollisionsvarnare inbyggd i farthållarfunktionen som också läser av hastighetsskyltarna på vägen och varnar föraren. Ännu ett helt nytt förarsystem är Driver Attention Alert. En kamera mäter bilens rörelser och jämför dem med rattens vinkel för att upptäcka om föraren är ouppmärksam och varnar både visuellt och ljudligt. Funktionen kan också föreslå en paus efter två timmars oavbruten körning.

Ännu en egenskap som underlättar är nyckellös start- och stoppfunktion, parkeringsradar fram och bak och vid behov av ytterligare lastkapacitet tillåts en dragvikt på upp till 2,5 ton. I den nya plattformen erbjuds också fyrhjulsdrift (4x4) i samarbete med DANGEL.

Intressant är också att Peugeot har lagt extra stor omsorg på ljudisoleringen med tjockare glas i alla rutor, även vindrutan, och både dörrar och paneler runt om har fått extra mycket ljudisoleringsmaterial. (En spekulation från oss på Husbil & Husvagn är att detta även kan vara en fördel temperaturmässigt.)
Ljudupplevelsen är alltså viktig och där ingår även underhållningsbiten med den sju tum stora pekskärmen där 3D-navigation, telefon och övrig media ska vara enkla att använda utan att ta blicken från vägen tack vare röststyrning. En kontroll på ratten startar röstigenkänning via smartphone och allt som syns i mobilen kan ses på bilens pekskärm.

Modellen har världspremiär på bilsalongen i Birmingham i april 2016 och lanseras i Sverige under sommaren.

Förarmiljön är personbilsmässig men har 11 cm högre sitthöjd än föregångaren för bättre överblick i trafiken.

Expert framifrån.

Skåpversionen är den som syns på de flesta bilderna och vi har inte sett någon version med förhöjt skåp än.

Tre olika längder på skåpet.

Det tomma chassit längst till vänster kan möjligen bli en intressant spelare på husbilsmarknaden i framtiden.

Vanligaste versionen är förmodligen den som är gjord för hantverkare. Här syns genomlastningsluckan för längre transporter.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.