Bild
Nästa artikel
Någon som minns dessa? Nu är det knappt möjligt att betala p-avgiften med kontanter och i stället krävs en smartphone när apparna breder ut sig.

P-böter drar årligen in nästan en miljard

NYHETER

De svenska kommunerna utfärdade nästan 1,5 miljoner p-böter förra året vilket är en ökning med en procent sedan 2016. I pengar är det något mer, dryga fem procent.

Transportstyrelsen har sammanställt siffrorna från kommunerna om hur det står till med antalet utfärdade p-böter. Antalsmässigt är läget närmast oförändrat jämfört med 2016 men det finns regionala skillnader.

Av de större kommunerna sticker Stockholm ut genom att antalet utfärdade böter minskat med 18 000, från 490 434 år 2016 till 472 418 år 2017. Jämför man ytterligare ett år bakåt var siffran 540 049. Trots det gångna årets minskning i antal ökade det totala beloppet från 380 362 450 kronor till 399 739 700 år 2017 vilket betyder att Stockholmarna står för 40 procent av hela landets bötesbelopp på 961 001 250 kronor.

Det är värt att nämna att Stockholm har landets högsta felparkeringsavgifter. 1 juli 2017 höjdes de med 200 kronor och fler områden blev avgiftsbelagda.

Trafikkontoret i Stockholms stad menar att en förklaring till årets minskade antal p-böter kan bero på att fler skaffat parkeringsapp där den betalda tiden kan förlängas utan att bilisten måste tillbaka till bilen. Helt enkelt, färre chansar när tekniken underlättar.

Lika laglydiga var dock inte göteborgarna vars antal böter ökade från 148 448 år 2016 till 152 818 år 2017. Går man tillbaka till 2015 var dock antalet, precis som i Stockholm, högre med 163 976. Även här används parkeringsappen i allt större utsträckning, från tio procent 2014 till 43 procent i fjol. Trots detta ökade alltså antalet utfärdade böter från 2016 till 2017.

Malmö framstår som sorgebarnet och är den enda av de tre storstäderna som ökat antalet böter jämfört med 2015 då det utfärdades 133 505 stycken. 2016 sjönk antalet till 121 650 stycken för att öka till 162 857 år 2017. Förklaringen bedöms vara att antalet parkeringsvakter ökat.

Malmö sticker även ut på ett annat sätt, bara 72,2 procent av böterna betalades vilket kan bero på det höga antalet bilmålvakter i staden. Bedömningarna ligger på att var tionde bil ägs av en bilmålvakt och syftet är att den riktiga ägaren ska slippa betala bland annat p-böter och fordonsskatt. Det har även uppdagats att så kallade samordningsnummer, som utfärdas av Skattemyndigheten, getts till fiktiva personer som alltså inte existerar över huvud taget vilket förstås skapar en ytterligt besvärlig situation. Numer försöker myndigheterna komma till rätta med problemet genom att beslagta fordon med stora skulder. Detta är även ett problem vid köp av fordon då skulden numer följer fordonet vilket gör det extremt viktigt att kolla ett fordons skulder mot såväl bilregistret som Kronofogden.

I Stockholm betalades förra året 82,1 procent av böterna och i Göteborg 77,2 procent.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.