Bild
Nästa artikel

RoTec 662 Lift

Nyheter

TEC är något av en doldis på den svenska marknaden. Vi tog en titt på RoTEC 662 Lift, en bil som inte sticker ut vid första anblicken. Men totalt sett övertygar den.

Tillverkaren TEC har fört ett kringflackande liv med olika ägarkonstellationer och tillverkningsorter sedan 1950-talet. 1991 tog Hymergruppen över ägandet. Tillverkning och huvudkontor ligger i Sassenberg där även LMC tillverkar sina fordon.

TEC:s generalagent i Sverige är Husvagn-Svensson i Lidköping. De har valt att ta in bilarna rikligt utrustade. Bilarna i Sverige har till exempel Fiats 2,3 liters motor istället den 2.2 liters motor som är standard på 2011 års modeller i Tyskland.

Klimatanläggning(ACC) hör inte heller till vanligheterna. Man har vänt på det hela, vill man ha en spartanskt utrustad bil får den specialbeställas. Det är tidig vår när vi provkör RoTEC 662 Lift. En halvintegrerad bil med upphissbar säng, eller taksäng som många säger. Det är en allt populärare biltyp.

Taket på bilen har en oval upphöjning som börjar ovanför förarplatsen och sträcker sig till bakre axeln. Av detta förstår jag att konstruktörerna hos TEC har valt att ge de sovande i taksängen lite extra utrymme. Både bilen och bodelen har slät vit plåt och är smyckad med svarta och grå smala fält. Grillen är silverlackad. Ett grått fält löper även längs botten på bodelen och slingrar sig över hjulhusen på sin färd runt bilen. Exteriört på passagerarsidan finns i tur och ordning: gasolutrymme, entrédörr, ytterbelysning, ventilation/avluftning för kylskåp samt avslutningsvis luckan till lastutrymmet.Något som inte syns är den cirka meterlånga slangen under entrédörren, den underlättar tömningen av gråvattnet. På förarsidan finns påfyllningen av färskvatten och toatanksluckan.


Lastutrymmet är betydligt större än vad luckan ger sken av. Luckan är 95 centimeter bred och 63,5 centimeter hög. Lastutrymmet, vars golv till största delen är täckt av en blå plastmatta, sväller till 130 centimeter i bredd och är 136 centimeter djupt och 75 centimeter högt. Dessutom finns ett något smalare utrymme som endast är 13 centimeter högt, men det är lika djupt som bilen är bred. Här får till exempel fällbara bord och stolar plats. Lastutrymmet är uppvärmt men inte belyst. Invändigt är det trä som utgör huvudingrediensen i ytskiktsreceptet. Golvet är belagt med en träliknande plastmatta. Det som bryter av från träimitationerna är kökets vitmålade luckor. Detaljer och beslag är av olika material: kromliknande, svart högblank plast eller borstad aluminium. Textilierna, som heter Spree, är randiga och går i dov blå-grå kulör.

Det första som slår mig är att jag inte hittar någon skoförvaring innanför den myggnätsförsedda dörren i bilen. Och där man gärna skulle hänga av sig jackan, direkt till vänster, är det istället tänkt att tv:n ska sitta. Under tv:n finns en avlång decimeterbred avställningsyta som kan användas när bilen står still. På den finns även två 12-voltsuttag och antennanslutning.

Under kontakterna sitter en rund strömbrytare som vid närmare granskning visar sig reglera fyra olika lampgrupper. Den är diskret belyst inifrån så att den enkelt upptäcks i mörker. Tar vi vänster in i bilen är kylskåpet det första vi stöter på. Det är ett Dometic som rymmer 110 liter och har AES-funktion. AES betyder att systemet, om man så vill, automatiskt väljer mellan 12v, 230v och gas. Ovan och under kylskåpet finns luckförsedda förvaringsutrymmen.

Efter kylskåpet följer den franska bädden. Den är 200 centimeter lång och 130 centimeter bred i huvudändan. I fotändan är den 100 centimeter bred. Madrassen är ytterligare en av de detaljer som är standard enbart i Sverige. Den kallas Softec och är av kallskum. En av fördelarna med den i jämförelse med en traditionell madrass uppges vara att dess öppenporiga struktur ger bättre luftgenomtränglighet och bättre fuktighetsutbyte. Om det stämmer är svårt att avgöra det dygn vi testar bilen. Men den är väldigt skön att ta en tupplur i.  Lyfter man på ribbotten kommer man åt lastutrymmet. Även pannan, en Truma Combi 6E, sitter här. Combi betyder att den värmer vattnet i varmvattenberedaren och E att den har elpatron. Pannan kan drivas med gas och/eller el. Den sköter sitt jobb relativt tyst. Att placera pannan under en säng är en vanlig lösning i husbilar. En nackdel är att det kan bli lite bullrigt för de som ska sova i den sängen. Jämfört med andra bilar med samma lösning är det ganska tyst i den här bilen. Helt ljudlös är den dock inte. Sängbotten är tvådelad vilket innebär att huvudänden går att höja om man vill ligga och läsa. Två läslampor fulländar myshörnan. I taket ovanför sängen sitter en taklucka med fyra spottar som utgör huvudbelysningen vid sängen nattetid. Ett stort fönster vid sängen ger ljus under dagen och utsikt dygnet runt. Väggen vid huvudändan av sängen är klädd i ett läderliknande material och är stoppad så det sviktar skönt.

Två kromade listpartier löper horisontalt på ytan. Ovanför sängen löper överskåp, 40 centimeter höga och 33 centimeter djupa. Vill man ligga ostört går sängen att skärma av med ett vitt draperi som löper i en skena i taket.

Hygienutrymmet i bilen är rymligt och välplanerat. När man öppnar dörren möts man först av handfatet följt av toalettstolen och slutligen duschen. Lägg därtill stora spegelytor, taklucka samt gott om förvaring.

Efter toautrymmet rör vi oss framåt i bilen. Näst på tur är en ganska rymlig garderob som sträcker sig från golv till tak.

Nedtill finns två hyllplan och i utrymmet ovanför sitter en klädstång.

Köket har en trelågig spis infälld i en blank laminerad bänkskiva. Vilket material bänkskivan ska likna kan vi inte riktigt sätta ord på. Korkmönstrad mörkbrun marmor? Det funkar bra med den övriga inredningen i vilket fall som helst. Diskhon är rund och halva hon hänger i luften. Det vill säga att inget bänkskåp är utbyggt hela vägen under, vilket innebär att man får gott om plats för fötterna och bilen upplevs som luftigare.

Ingen köksfläkt finns men fönstret går att öppna. Ovanför köket finns två överskåp och under bänkskivan finns fem fullutdragslådor varav en passar för bestick.

Sittgruppen i denna bil får med beröm godkänt. Man sitter skönt, även längre stunder. Planlösningen i sig är traditionell. En soffa vid dörren och en sittgrupp på motsatt sida. Vill man använda båda färdplatserna får man plocka bort lite kuddar och även lite träskivor för att båda ska få plats med benen.

Taksängen ovanför sittgruppen är 135 centimeter på sin bredaste punkt. I ena ändan smalnar den av till 85 centimeter. Den är 196 centimeter lång och madrassen är 10 centimeter tjock. Väl uppe är det ganska luftigt och en taklucka ger ljus.

Det finns en hylla i taket där köksdelen tar vid. Den nås från taksängen och här får mobiltelefon och lite annat smått och gott plats. Är man glömsk får man dock passa sig. Glömmer man en urladdad telefon här kan man leta sig förtvivlad när man hissat upp sängen.

Gardinerna i denna bil är till skillnad från resten av inredningen en komplicerad historia. De består av tre olika delar där panelgardiner i blå mocka blockerar en stor del av fönsterytan. Utanpå denna panelgardin är en metallring fastsydd i vilken en tunn vit gardin skall träs. Bakom panelgardinerna finns ytterligare en flortunn vit gardin. I vårt tycke är detta för krångligt.

På vägen uppför sig bilen bra. Bilen är baserad på Fiat Ducato 35 med 2,3 liters motor på 130 hk och manuell växellåda, en beprövad kombination till husbilar. Bilen är helt ny och det hörs inget knirr eller knarr. Normalt sätt brukar det alltid finnas något som låter, men i denna bil sitter allt som det ska. Det enda vi saknar för att fullända bilen är en backkamera.

 

Vem är då denna bil tänkt för? Egentligen passar den de flesta. Det här med taksäng blir allt populärare. Jag tror det beror på att man med en sådan lösning enkelt och snabbt får fram en extra bädd. Servicetekniker hos husbilshandlare kan ge intressant information. Flera jag talat med berättar att taksängarna används flitigt, det syns och de behöver ses över då och då. Det intressanta är att många av de kunder som fått sina sängar servade i själva verket använder sängarna själva och inte enbart till gäster. De tycker uppenbarligen att det är skönt att sova var för sig.

Slutintrycket av bilen är gott. Den är rikligt utrustad och framför allt rätt utrustad för Sverige. Isolerade tankar, panna med lite extra krut och elpatron samt myggdörr är tillval som tilltalar.

Designmässigt är bilen som husbilar är mest. Den skiljer sig inte från mängden och inredningen känns lite anonym. Bilen är lagom helt enkelt: Lagom stor för de flesta, lagom pris och motorn är precis lagom. 

 

Text och Foto: Mikael Galvér

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.