Nästa artikel
Så prioriterar plogbilarna
NYHETER

Så prioriterar plogbilarna

Publicerad 20 december 2018 (uppdaterad 20 december 2018)
Se vilka vägar som snöröjs först i ditt län.
Från den första oktober fram till sista april driver Trafikverket sin vinterorganisation till fullo. De har avtal med entreprenörer som sköter plogningen av vägarna och Trafikverket ställer krav på när vägarna ska vara färdigröjda.

Alla statliga vägar har en standardklass, från 1 till 5. Klass 1 har hög prioritet och faller 1 centimeter snö har plogbilen 2 timmar på sig att röja vägen. Du kan se vilka standardklasser vägarna har i ditt län, genom att klicka på någon av länkarna här nedanför. 

För att ha koll på vilket väglag som råder i realtid använder sig plogbilarna av 800 vägväderstationer, VViS som finns placerade på olika platser runtom i landet. Förutom att de skickar data om temperatur, nederbörd, vindriktning och vindhastighet har många av väderstationerna också kameror som fotograferar vägläget var tionde minut. 

På drygt 25 procent av det statliga vägnätet används salt för att halkbekämpa. Trafikverket skriver att de är medvetna om de negativa effekter som salt kan ge, men att de inte har en mer effektiv halkbekämpning att tillgå. På de mindre trafiktunga vägarna används sand, men det skulle inte vara möjligt att använda på de mer intensiva sträckorna, enligt Trafikverket:

– På högtrafikerade vägar med snabba temperaturväxlingar fungerar det inte att använda sand. Sand blåser bort eller körs bort av trafiken. Ofta tar det bara någon halvtimme innan vägen är lika hal igen. För att säkra framkomligheten på sådana vägar skulle vi vara tvungna att använda så stora mängder sand att det skulle få en väldigt negativ miljöpåverkan, skriver de på sin hemsida

Trafikverket berättar också att de ibland avstår från att salta, när temperaturerna är för låga:

– Vanligen saltar vi när temperaturen är ner till 6-10 minusgrader. Saltar vi vid riktigt låga temperaturer kan i värsta fall saltet få en motsatt effekt. När det är kallare är vägbanan ofta bar och sträv och behöver då inte halkbekämpas. När det snöar eller regnar vid mycket låga temperaturer får vi riktigt besvärliga trafikförhållanden. Då ställs det stora krav på att trafikanterna anpassar hastigheten och håller extra stora avstånd.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.