Bild
Nästa artikel

SFVF varnar för omfattande fusk med vägmätaren

NYHETER

Nordens största fordonsbranschförening, SFVF, varnar för att bilägare blir lättare att lura när avancerad teknik införs i bilarna. Redan nu luras konsumenter inom EU av oseriösa fordonshandlare för motsvarande 8,9 miljarder euro årligen.

– Fordonsbranschen genomgår ett paradigmskifte av aldrig skådat slag, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Biltillverkare, bilåterförsäljare och stora internationella aktörer inom billeasing lanserar framgångsrikt nya sätt för att både äga, köpa och sälja bil. Bilförsäljning via nätet sker i allt större omfattning både för nya och begagnade bilar. Baksidan är dock att manipulerade vägmätare på fordon inom EU har blivit ett stort problem, vilket också Europeiska kommissionen har observerat.
 
– Vem som helst kan nu köpa en ny eller begagnad bil inom EU. Därför ställs det nya krav, säger Bo Ericsson.

Ofta vill biltillverkarna som säljer nya bilar på nätet även köpa inbytesbilar. Dessa säljs sedan via auktionsföretag som bland annat BCA, Autorola, viköperdinbil, Netbil och Autouncle på provision eller auktion. Stora auktionsföretag inom EU kan sälja och köpa fordon helt fritt och dra nytta av valutaförändringar eller om tillgången är större i ett land jämfört med grannlandet. Allt gynnar konsumenten så länge det sker via seriösa företag.
 
– Det blir också allt vanligare att människor köper servicestämplar på nätet och själva stämplar serviceboken. Detta leder i sin tur till att många fordonsköpare blir grundlurade av människor som har för avsikt att tjäna pengar på andras olycka, säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF.

Dessutom ger uppkopplade bilar en ny möjlighet till bedrägeri, hackers kan koppla upp sig till bilen och ändra mätarställningen utan att ens behöva vara i närheten av bilen.


SFVF menar att en lösning på problemet vore att lagstifta om en digital servicebok där alla servicearbeten måste kunna lagras oavsett fordonsmärke och årsmodell. 

– Tillgången till servicedata måste vara lättillgänglig och helt transparent mot omvärlden. Marknaden för service är sedan länge avreglerad enligt EU-direktivet 461/2010, säger Ulf Stefansson.

Alla verkstäder inom EU har möjlighet att utföra en fackmässig service enligt fordonstillverkarens anvisningar, där fordonets nybilsgaranti kvarstår. Verkstaden kan fylla i serviceboken, lägga upp besiktningsdokument och så vidare. 

En digital servicebok som är öppen och lättillgänglig för samtliga verkstäder leder till en mer seriös fordonshandel för både konsumenter och fordonshandlare, då fordonets servicehistorik och besiktningshistorik är öppen mot omvärlden.

I och med lanseringen av digitala serviceböcker (exempelvis www.digital-servicebook.com) vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening ta ett stort steg i syfte att eliminera fusk med mätarställningar och skapa tryggare köp inom hela EU.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.