Bild
Nästa artikel

Skatten ändras även för äldre husbilar

NYHETER

Regeringens förslag om ny beräkning för skatten på nya husbilar kan komma att chockhöja beloppen. Men hur slår det nya förslaget mot den befintliga fordonsparken? Vi har räknat på de husbilar som redan är i trafik!

Kombinationen av det nya skatteförslaget som kallas "bonus - malus" samt den nya körcykeln vid fastställandet av vilket CO2-värde ett visst fordon släpper ut kan komma att höja fordonsskatten rejält. Belopp på 25 000 per år de tre första åren kan komma att bli vanliga för standardbetonade husbilar efter det den nya mätmetoden för CO2-värden börjat gälla 2017-09-01. Vi passar även på att påpeka att Trafikverket i sitt remissvar pekat på de orimliga effekter malus - bonus-systemet får för husbilar och menat på att dessa skulle brutits ut ur beräkningsmodellen.

Nu har vi även räknat på äldre fordon, i sammanhanget husbilar till och med 2017 års modell. Den nya bonus - malus-skatten gäller enbart för årsmodell 2018 som inregistreras efter 2018-07-01 och under fordonets tre första år. Dessa fordon kallas malus-fordon så länge de har utsläpp som överstiger 95 gram/kilometer.

Idag finns flera parallella skattesystem för husbilar registrerade som personbil klass 2. Här kommer vi enbart att ta upp den vanligaste beräkningsgrunden, CO2-baserad skatt, för husbilar som togs i trafik första gången efter den 1 januari 2011. Dessa fordon får, om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, den fastställd genom en administrativ beräkningsmetod. Det finns inget förslag om att ändra tidigare uppmätta och i bilregistret registrerade CO2-värden. De fordon som tagits i trafik före den 1 januari 2011 beskattas istället utifrån skattevikt. (länk)


Den nuvarande beräkningsformeln som tills vidare gäller för CO2-baserad skatt lyder:
(((CO2-111)*22)+360)*2,37+250
 
Denna formel kommer enligt regeringens förslag i bonus-malus promemorian exklusive malus-tillägget att ändras till:
((CO2-95)*22)+360+(12,88* CO2)+250

För att beskriva hur det nya skattesystemet slår kommer vi även i denna artikel att använda vår redaktionsbil som exempel, den är baserad på Fiat Ducato och har en 150 hästkrafters motor på 2,3 liter. Enligt registreringsbeviset släpper den ut 219 g koldioxid per kilometer. För den bilen betalar vi nu årligen 6734 kronor i skatt.

Den nuvarande beräkningsformeln ger för redaktionens husbil
(((219-111)*22)+360)*2,37+250 = 6 734

och den nya
((219-95)*22)+360+(12,88* 219)+250 = 6 158

Det betyder att skatten för vår husbil sjunker från 6 734 till 6 158, eller i reda siffror med 576 kronor. Den nya formeln kommer, enligt Transportstyrelsen, att börja användas samtidigt som bonus - malus-systemet börjar gälla.

Resultatet av regeringens förslag ser alltså ut att kunna tre- till fyrdubbla skatten för nya husbilar av 2018 års modell inregistrerade efter 2018-07-01, en höjning på mellan fem och femtio procent för 2018 års modell inregistrerade senast 2018-06-30 samtidigt som den befintliga husbilsparken får skattesänkningar.

OBS! EFTER DENNA ARTIKEL BLEV PUBLICERAD HAR DET KOMMIT ANDRA BESKED. SE UPPFÖLJANDE ARTIKLAR.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.