Nästa artikel
Starka reaktioner på glesare besiktning
NYHETER

Starka reaktioner på glesare besiktning

Publicerad 27 augusti 2015 (uppdaterad 27 augusti 2015)
Regeringens uppdrag till Transportstyrelsen om att utreda om besiktningar ska ske mer sällan än idag har mött stark kritik från många håll.
Med EU:s femte äldsta fordonspark blir Sverige mindre trafiksäkert när besiktningarna glesas ut, sägs det i ett öppet brev från SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Andra fyller i med de skräckexempel om rostande bottenplattor och tankar bakom snygga täckplåtar som ska minska luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

Vi Bilägare har tagit upp problemet med rostande gastankar och nyligen exploderade en bil på grund av ett sådant problem.

Dessutom påpekar flera att det finns goda skäl för tätare besiktningar i Sverige eftersom vi har ett hårdare klimat än de har i Sydeuropa vilket tär mer på de svenska bilarna. Enhetliga regler inom EU är därför inget självändamål.

Transportstyrelsens utredare Mats Hjälm har blivit överraskad av branschkritiken och säger sig inte förstå den. Han menar att den Europeiska branschorganisationen CITA har varit med under hela beredningsprocessen.

Från bilägarhåll kommer istället kommentarer om att besiktningarna inte är till för verkstadsbranschen och om det inte behövs så täta besiktningar så ska de inte vara ett krav.

I slutet av september är det meningen att regeringen ska fatta beslut i ärendet.

Vad säger du själv, är det positivt att besiktningsintervallerna bli längre?
 
SFVF:s öppna brev

”Det är anmärkningsvärt att Sverige som tidigare har varit ett föregångsland med nollvisionen och med fordonsbesiktningar sen 1960 talet, nu försämrar för bilägare.

Helt plötsligt verkar många ha glömt att Sverige saltar vägar och har den femte äldsta rullande vagnparken inom EU. Att regeringen nu ska ta ställning till om besiktning ska ske fyra år efter att bilen tagits i bruk, och sedan med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv är omdömeslöst”.

 

”SFVF blir kontaktad av mängder av verkstäder som uttrycker sin stora oro över att bilar rostar och att ingen demonterar skydden under bilen. Vid de tillfällen som skydden demonteras upptäcks allt från rostiga gastankar, bränsletankar, säkerhetsbälten som knappt har någon plåt att fästas i o s v”.

 

”Nyligen exploderade en gasbil i Linköping p g a att den inte var kontrollerad. Nästa gång kanske en gasbil exploderar på en verkstad. Verkstäder kontaktar SFVF för att få råd när de upptäcker bilar som är trafikfarliga eftersom de avråder kunden att bruka eller tanka bilen”.

 

”Ska vi då i det här läget ytterligare försämra för bilägaren och riskera människors liv på vägarna, på bilverkstäder o s v? Det känns ansvarslöst och mycket anmärkningsvärt”.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.