Bild
Nästa artikel

Supertest Hobby Toskana 650 ES

Nyheter

Hobby Toskana 650 ES är allt igenom en konsekvent satsning på komfort för två. Halvintegrerad med en
känsla av helintegrerad. Här sätter vi den under lupp.


Toskanaserien finns både som alkovmodell och lågbyggd med allt från två till sex liggplatser. Det finns
naturligtvis de vanligaste planlösningarna med dubbelsäng bak i olika versioner men också den något udda
ES-modellen som vi valde att provköra.

Bodelen i Toskana 650 ES är den enda i serien som är avsedd för endast två sovande. De separata sängarna
är väl tilltagna och placerade längs väggarna. Bakom sovplatsen finns toalettutrymmet. Mellan bädddarna
finns en gång som ­leder till toaletten tillika duschen. Ett utrymme som är ovanligt rymligt och
väldisponerat.
Handfatet sitter centralt och lättåtkomligt, utan att du behöver kröka rygg i onödan och toalettstolen är
placerad till vänster.
Över huvud taget är det här bilen för den som värdesätter komfort för få i stället för utrymme för många.
Detsamma gäller den som föredrar ostörd sömn i stället för mys i dubbelsäng. Avsaknaden av garage gör
att sängarna är relativt låga och lätta att komma i. Eftersom bilen har fyra godkända passagerarplatser och
endast två sovplatser behövs inte den vanliga korta soffan på höger sida bakom passageraren. Där finns i
stället köket som sitter ovanligt långt fram. Lösningen som ger extra plats för sovdelen, betyder samtidigt
att det finns ett fönster över köket som ger föraren lite bättre sikt snett bakåt höger.

Köket har alltså placerats framför dörren och under köksbänken sitter ett kylskåp på 112 liter med 14 liters
frysfack. Kockens arbetsplats är väl samlad från råvaruförvaring över den trelågiga gasspisen till
utskänkningen alldeles bakom ryggen. För festliga tillfällen finns Hobbys speciella barskåp med blå
belysning vid entrén. Det vill säga inom armlängds avstånd.
Trädetaljerna är viktiga och det är bland annat här som varje enskild tillverkare kan sätta sitt signum på
modellen. Hobbys Toskanamodeller är egentligen halvintegrerade men här har snickarna lyckats riktigt bra
med att ge ett annat uttryck.
Hobby har nämligen tagit steget fullt ut och monterat överskåp av samma typ även i förarutrymmet. En liten
detalj som betyder mycket när det gäller att ge en ombonad känsla. Något som borde tilltala den som inte
vill lägga pengarna på en helintegrerad modell men som gillar den känslan.


Som förare kan jag i viss mån irritera mig över att ha luckor att öppna i stället för fack att knöla in kartan,
registreringshandlingarna eller färjebiljetten i. Bredden och storleken på förarutrymmet i Fiats
Ducatomodell tillsammans med den smidiga vändningen av framsätena hjälper till att ge en känsla av att
förarutrymmet är en del av boendeutrymmet.

Läs hela testet i nummer 1.08, i butik 26 augusti.

Kommentarer

#1
Gernot Woltmann
2010-09-17 16:00

Artikeln är mycket intressant, men var kan jag får tag i fortsättningen???
Tacksamt för ett snabbt svar.

#2
Gernot Woltmann
2010-09-17 16:00

Artikeln är mycket intressant, men var kan jag får tag i fortsättningen???
Tacksamt för ett snabbt svar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.