Bild
Nästa artikel
Tuffare tider för fuskare. Nu ska det bli svårare att kringgå avgastester i EU. Striktare testmetoder ska motverka de tidigare alltför optimistiska siffrorna över bilars utsläpp.

Tuffare avgasmätningar i EU från och med nu

NYHETER

Den 1 september trädde nya körcykeln WLTP och testmomentet RDE i kraft.

Det gamla sättet att utsläppstesta bilar, kallat NEDC (New European Driving Cycle), uppdateras från och med idag med modernare WLTP-körcykeln (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Den kompletterads av ett testmoment där bilen tas ut ur laboratoriet och körs i verklig trafik. Det kallas RDE och står för ”real driving emissions”. Det som mäts är utsläppen av kväveoxider, NOx, samt bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid, CO2.

Även om nyintroducerade bilmodeller från och med nu testas enligt de nya avgasreglerna dröjer det till september 2018 innan de måste vara certifierade enligt WLTP. Ett år senare, 2019, måste alla bilar klara RDE-testet för att få säljas i Europa.

EU-kommissionären Elżbieta Bieńkowska säger i ett uttalande att målet är att sträva mot nollutsläpp för att skona människors hälsa.

– Men för tillfället kommer dieselbilar att fortsätta vara en del av våra liv och vi måste återuppbygga förtroendet för teknologin. Därför är det av yttersta vikt att vi har nyare och mer pålitliga test för nya bilar. För de bilar som redan är ute på vägarna gäller det att medlemsländerna måste göra sitt jobb, skärpa lagen och ta ytterligare steg för att sänka utsläppen från den existerande flottan, säger hon.

Läs mer om de nya testmetoderna på EU-kommissionens hemsida.

Artikeln ursprungligen publicerad på Vi Bilägares hemsida.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.