Nästa artikel
Tunnare oljor ska klara utsläppen
NYHETER

Tunnare oljor ska klara utsläppen

Publicerad 26 mars 2015 (uppdaterad 1 oktober 2019)
Allt tuffare krav på låga CO2-utsläpp underlättas av tunnare oljor. Med lägre friktion ska målen från myndigheterna kunna nås utan tekniska komplikationer på motorerna.

Tuffare krav på lägre utsläpp av CO2
EU-direktiv, politiska sanktioner och klimatdiskussionen sätter tryck på bil- och oljetillverkarnas utveckling av oljor med lägre friktion och viskositet. 2015 års riktmedelvärde på 130 gram CO2 per km för personbilar ska enligt EU-direktiv ned till 95 gram till år 2020. Det motsvarar en sänkning med 40% jämfört bilparkssnittet 159 gram år 2007. Böter väntar för de biltillverkare som överskrider medelvärdet för deras olika modeller.

Nya motoroljor med lägre viskositet
SAE, Society of American Engineers, har nu definitionen av de nya flergradiga motoroljorna 0W-8 och 0W-12 på sitt bord. Närmast ligger 0W-16 kopplad till den amerikanska bränslesparstandarden ILSAC GF-6 och i Europa väntas ACEA koppla C5-normeringen till 0W-20. Toyota kör 0W-16 i testsekvens och VW utvecklar en 0W-20 Long Life-olja.

Trenden går mot 5W-20 och 0W-XX
Flera biltillverkare, exempelvis japanska och Volvo för VEA-motorerna, har redan släppt rekommendationer och krav på 0W-20. PSA rekommenderar 0W-30 C2 för sina nya Euro 6-motorer och flera amerikanska tillverkare, bland andra Ford ecoboost och Dodge, rekommenderar 5W-20.

5W-30 är idag den största motoroljeviskositeten för moderna bilar
Det internationella additivföretaget Infineum gör i industrimagasinet Lube (feb 2015) bedömningen att 5W-20 och 0W-XX-viskositeterna gått förbi 5W-30 innan år 2020. Tillsammans står dessa tre viskositeter för cirka 90% av volymen för personbilar i Nordamerika och Europa efter 2020.

En mer teknisk text om kraven hittar du här.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.