Nästa artikel
Undersökning ger svar om campinggäster
NYHETER

Undersökning ger svar om campinggäster

Publicerad 31 mars 2015 (uppdaterad 1 oktober 2019)
SCR och Swedish Lapland konstaterar i en undersökning att norrmän och svenskar har olika syn på campinglivet.

Tillsammans med SCR, Svensk Camping har Swedish Lapland Visitors Board genomfört en gästundersökning bland Svenska och Norska campinggäster.

– Campinggästerna är viktiga för samtliga kommuner i regionen, men vi har lite grann tagit dem för givna, tror oss veta vilka de är och hur de prioriterar. Kartläggningen spelar därför en viktig roll för att lära oss hur det faktiskt ligger till. Resultatet i undersökningen vägleder för strategiska beslut och val av marknadsaktiviteter för att påverka målgruppen att besöka regionen framöver, säger Erica Mattsson, strateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Undersökningen har riktat in sig på gäster som besökt destinationen Swedish Lapland under sommaren 2014. Datainsamlingen har skett via en webbenkät med gäster på SCR Svensk Campings medlemsanläggningar som urvalsbas. Sammanlagt har 758 personer svarat på enkäten, en svarsfrekvens på 30 %, vilket gör att resultatet går att använda i analys och utveckling av erbjudanden mot målgrupperna.

– För att kunna utveckla besöksnäringen är det väldigt viktigt att vi samarbetar. Swedish Lapland Visitors Boards initiativ att skapa mer kunskap om campinggästerna är både positivt och viktigt. Det ger oss en gemensam grund för att ta fram rätt erbjudanden till rätt gäster, säger Lars Isacson, VD på SCR Svensk Camping.

Undersökningen visar att gästerna överlag är väldigt nöjda och pekar både på redan kända delar men ger också nya viktiga insikter. Svenska besökare visar sig vara till största delen ”WHOPs” (äldre par med utflugna barn) som vill göra en kortare semester medan norska besökare är ”Active Families” som gärna reser i grupp med andra familjer och stannar längre perioder. För dem är det viktigt med en hög servicenivå både på anläggningen och ett utbud av affärer med bra öppettider samt ett stort aktivitetsutbud speciellt för barnen.

– Jag trodde jag visste i stort sett allt om dessa gäster men undersökningen har gett mig och vår organisation värdefull insikt i gästernas specifika behov och efterfrågan, säger Peter Wallin, tidigare chef på Bodens Camping och nu verksam på SCR, med mångårig erfarenhet av campinggäster, och fortsätter ett exempel är att norrmännen spenderar så otroligt mycket mer pengar på shopping, restauranger, caféer och aktiviteter under sin vistelse i jämförelse med de svenska gästerna. Det innebär att campingverksamheten spelar en mycket viktig roll för handelns kundunderlag.

Piteå är en destination med flera campinganläggningar som lockar många besökare från både Sverige och Norge på sommaren. Campinggästerna har traditionellt betraktats som sommargäster, men undersökningen visar hur verksamheten kan utvecklas för att utöka säsongen och tillmötesgå campinggästernas önskemål. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.