Nästa artikel
Utsläppen minskar för långsamt säger miljödirektör
NYHETER

Utsläppen minskar för långsamt säger miljödirektör

Publicerad 26 februari 2018 (uppdaterad 26 februari 2018)
Utsläppen från vägtrafiken minskade med upp till 2 procent under förra året men det räcker inte för att nå klimatmålet 2030. För att klara målet på 70 procent behöver utsläppen minska med 8 procent varje år skriver Transportstyrelsen och Trafikverket.
För att klara klimatmålet behöver personbilsflottan förnyas, skriver Transportstyrelsen och Trafikverket i ett gemensamt pressmeddelande. Gamla och bränsletörstiga fordon måste användas mindre eller skrotas och ersättas av nya bränslesnålare fordon. Under 2017 minskade trafikens koldioxidutsläpp med 260 000 ton, mycket på grund av nya och bränsleeffektivare fordon.

Målsättningen är att nytillverkade bilar ska bli mer och mer koldioxidsnåla. Men skillnaden mellan nya bilar från 2016 och 2017 var knappt märkbar. I snitt släppte nya bilar nästan ut samma mängd koldioxid 2016 som 2017, 123 gram per kilometer. För att nå det av myndigheterna uppsatta klimatmålet behöver koldioxidutsläppen komma ner till 95 gram per kilometer till 2021, för att sedan minska ytterligare.

– Nybilsförsäljningen av personbilar har ökat kraftigt under de senaste åren. Förra året registrerades mer än 70 000 personbilar fler jämfört med 2014. Ökningen får naturligtvis påverkan på de totala utsläppen från vägtrafiken, säger Bo Magnusson, stf direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

– Det är oroväckande att utsläppsminskningen tillfälligt stannat av. Vi behöver alla göra mycket mer för att minska utsläppen snabbare, inte minst vid nybilsköpen, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

När vi pratade med honom om hur de ser på situationen där dieseldrivna bilar i allt väsentligt ersätts av bensindrivna med dess högre CO2-utsläpp erkände han att det är ett problem och sade att de bensindrivna fordon som ersätter försäljningen av dieselbilar måste bli mindre och lättare för att inte CO2-utsläppen ska öka. Han hade dock ingen lösning för husbilarna i sikte där olika regelverk krockar med varandra, exempelvis de mellan totalvikt och lastvikt samt körkortskrav. Även dilemmat som de laddbara bilar som enbart drivs med el har beskrev han som ett problem. Dessa har förvisso inga miljöpåverkande avgaser från bilen men väl beroende på tillverkningen av batterier och produktionssystemet för el men detta vägs dock inte in i bedömningen om trafikens CO2-utsläpp. Han menade ändå att elproduktionen måste läggas om för att kunna nå de uppsatta klimatmålen.

För att Sverige ska nå klimatmålet 2030 måste utsläppen från inrikes transporter minska med 70 procent. Det innebär att det måste ske stora förändringar i samhället och transportsystemet. Städerna behöver byggas tätare och möjligheterna till kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka. Dessutom behöver andelen elektrifierade och lokalt utsläppsfria fordon öka, men i nyförsäljningen ligger de runt blygsamma en procent.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.