Nästa artikel
Vägavgifter på Autobahn
NYHETER

Vägavgifter på Autobahn

Publicerad 1 november 2014 (uppdaterad 30 september 2019)
Det framstår nu som klart att det blir vägavgifter för att som utlänning köra på de tyska motorvägarna, Autobahn.

Efter en segsliten debatt i Tyskland har nu politiska ultimatum ställts som gör att vägavgifter för utlänningar avses införas 2016. Det som kan sätta käppar i hjulet är om EU anser att tyskarna inte får göra skillnader på utländska och inhemska trafikanter.

Att endast låta utlänningar betala strider mot EU:s jämställdhetslagar. Därför utformades förslaget så att alla ska betala vägavgift, men att tyskarna skall få tillbaka avgiften via skatten. I praktiken blir det därför endast de cirka fem procent utländska fordonen som får betala vilket har fått kritikerna att hävda att utgifterna för systemet kommer att överstiga intäkterna.

Däremot verkar det inte bli något av förslaget om att även de vanliga landsvägarna skulle avgiftsbeläggas vilket gör att många befarar att en stor del av framför allt den tunga motorvägstrafiken från det östliga Europa flyttar till Bundesstraße.

Systemet är avsett att likna det som bland andra Österrike och Schweiz har. Det blir en så kallad "vignette" som fästs på vindrutan och avläses elektroniskt. Prisnivån som hittills angetts är 130 euro för helt år men det ska även gå att köpa ett tiodagars tillstånd för 10 euro samt ett tvåmånaderstillstånd för 22. Notera dock att detta gäller för personbilar, vilka avgifter som kommer att gälla för husbilar över 3,5 ton är inte heller klart och kan möjligen komma att bli lika dyrt och komplicerat som i Österrike. Dessutom flaggas det för skillnader mellan bensin och dieselfordon.

Kommentera! Tycker du det är bra med vägavgifter? Vad tycker du om att allt fler vägavsnitt i Sverige avgiftsbeläggs som Essingeleden i Stockholm, Göteborgs genomfartsmotorväg eller Motalabron?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.