Nästa artikel
Var fjärde var sen med vinterdäcken
NYHETER

Var fjärde var sen med vinterdäcken

Publicerad 21 november 2017
I veckan väntas minusgrader i stora delar av landet och SMHI har utfärdat flera varningar om snö och halka. Trafikverket har en halkkarta och en undersökning från If visar att mer än var fjärde bilist inte hann sätta på vinterdäcken innan första snöovädret drog in över landet förra året.
De senaste dygnens kalla nätter har lett till extra halt väglag. Det luriga med halkan är att den inte syns, men den kan finnas där, långt innan datumet för krav på vinterdäck närmar sig. Frosthalkan är särskilt lömsk, den är oftast helt osynlig vilket gör det mycket riskabelt på vägarna, speciellt om sommardäcken fortfarande sitter på.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. En undersökning med 1 151 respondenter som If tog fram i fjol i samband med att vintern gjorde entré visar att mer än var fjärde bilist inte hann byta till vinterdäck innan första snöovädret drog in över landet. Var tredje bilist körde med sommardäck under veckor då det var risk för halka. 

– Det är viktigt att man inte stirrar sig blind på vilket datum vinterdäcken måste på, utan istället fokuserar på väglaget. Att byta däck i tid och kontrollera dem ofta är det allra viktigaste för att slippa olyckor på vintern. Alla vinterdäck ska till exempel vara ungefär lika mycket slitna. Skulle det vara skillnad ska de bästa däcken sitta baktill för att undvika risk för sladd, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Om man som bilist är extra uppmärksam på några viktiga saker minskar risken för att drabbas av olycka i trafiken när det råder halka och vinterväglag.

–Det gäller att ta det lugnt på vägarna, framför allt på morgonen, efter nattens kyla. Frosthalkan kommer ofta väldigt plötsligt, säger Dan Falconer.

Vägar längs med öppet vatten och alla broar är särskilt utsatta områden eftersom de kyls både underifrån och ovanifrån.

Det är inte bara om termometern visar minusgrader som det kan vara kallare på vägarna. I skuggiga skogspartier kan nattens kyla ligga kvar länge och fukten bli till is.

– Om det är någon plusgrad i luften, vägen är fuktig och vädret håller på att klarna upp finns det också stor risk för att vägbanan snabbt fryser när temperaturen sjunker. Det kan då bli dåligt väglag och väldigt halt, säger Dan Falconer.

Vid underkylt regn ska man vara extra beredd i trafiken.

– Underkylt regn fryser till is vid kontakten med vägbanan. Det kan uppfattas som vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen blixthal. Man märker det genom att regnet fryser på vindrutan och att det inte längre skvätter kring däcken på bilen framför, fortsätter Dan Falconer.

Förutom att den som kör med fel däck riskerar sin egen och andras säkerhet kan det även bli ekonomiskt kostsamt. Den som har sommardäcken på efter första december riskerar förhöjd självrisk på försäkringen vid en olycka.

Varje vintersäsong inträffar tusentals trafikolyckor och över 1 000 personer skadas allvarligt. Många av dessa olyckor är kopplade till isiga vägar.

På tjänsten Läget i trafiken kan du bland annat få en halkprognos för den sträcka du ska köra, vilket kan vara mycket bra om du ska bila en längre sträcka på hösten eller vintern när det råder dåligt väglag.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.