Nästa artikel
VTI satsar på betong
NYHETER

VTI satsar på betong

Publicerad 30 december 2015 (uppdaterad 30 december 2015)
Enligt VTI:s forskare får vi räkna med mer betong på motorvägarna framöver. Detta för att minska risken för spårbildning efter hjulen men många minns med fasa Autobahns regelbundna dunkande.

Det är branschtidningen betong.se som skriver att Statens forskningsinstitut startar två projekt för att testa betongbeläggning i stället för asfalt på vägbanorna. VTI ska granska de drygt sex mil väg i landet som redan har betongytor, men även att anlägga några nya.

Att asfalt fortfarande dominerar beror på att kostnaden för att anlägga betongvägar är högre, i alla fall i inledningsskedet, berättar VTI-forskaren Ellen Dolk för Transportarbetaren.

– Det krävs tjockare lager med betong, vilket innebär att det går åt mer material och blir mer arbetsintensivt. Det var antagligen därför man i stort sett slutade bygga med betong efter 90-talet, förutom Uppsalasträckan, säger Ellen Dolk och fortsätter, asfalt är mjuk med olja mellan stenarna. Den rör på sig och trycks ner av däcken. Betong klarar mycket större tryck och slits mindre, men det kan bildas mindre sprickor i betongen om den trycks ner. Med allt mer tung trafik på vägarna behöver man lägga om asfalten allt oftare. Den kostnaden borde man ta med i beräkningen redan vid väganläggningen och jämföra med kostnaden för betongbeläggning

Det finns två olika sätt att anlägga betongvägar, med eller utan armering. Speciellt problematiska är fogarna mellan asfalten och betongen om systemet med olika beläggningar på höger- och vänsterfil väljs av kostnadsskäl eftersom det är det högra körfältet som utsätts för störst slitage och betongen klarar av att motstå spårbildning bättre. Armerad betong, som är skonsammare för yrkeschaufförers ryggar, är dyrare än oarmerad. Samma resonemang kan sannolikt överföras till husbilarnas passagerare även om VTI inte säger någon om den fordonsgruppen.

– I armerad betong finns inga skarvar, men i oarmerad kan det dunka till var femte meter. Dunken ska inte kännas i en lastbilskytt, men kanske höras. Betong kan spricka, men använder du armerad minskar risken.

Artikeln ursprungligen publicerad 2015-08-13.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.