Nästa artikel
VTI vill utreda mer om nya krav på vinterdäck
NYHETER

VTI vill utreda mer om nya krav på vinterdäck

Publicerad 9 januari 2018 (uppdaterad 9 januari 2018)
Regeringen har föreslagit att tunga fordon ska ha vinterdäck på alla axlar, något som kan påverka vissa husbilar över 3,5 ton. VTI tycker dock att det krävs mer forskning innan besluten tas skriver de i sitt remissvar.

Reglerna för vinterdäck skiljer sig åt beroende på fordons totalvikt, över 3,5 tons totalvikt har annorlunda krav än de fordon som är lättare.

Som vi tidigare skrivit om har regeringen föreslagit en ändring av trafikförordningen som innebär att tunga fordon ska ha vinterdäck på alla axlar. Förslaget bygger på ett antagande om att trafiksäkerheten blir högre och att framkomligheten på svenska vägar ökar genom införandet av kravet. Promemorian har varit på remiss under hösten 2017 och VTI har nu lämnat sitt yttrande.

De föreslagna regeländringarna påverkar alla fordon med en högre totalvikt än 3,5 ton men samtidigt finns redan idag krav på att även bakaxelns däck ska ha vinterdäck om fordonet är framhjulsdrivet.

VTI menar i sitt remissvar att det krävs mer forskning om vinterdäck och tunga fordon för att kunna avgöra om vinterdäck på alla axlar verkligen skulle minska olyckor med omkomna eller allvarligt skadade. Innan kunskapen finns bör inga ytterligare krav på vinterdäck på tunga fordon införas. Det framgår av ett yttrande som VTI lämnat till regeringen enligt myndighetens hemsida.

I yttrandet skriver VTI vidare att det saknas vetenskapliga belägg för att vinterdäckskravet kommer att leda till de tänkta resultaten. Inte heller kommer framkomligheten att förbättras, eftersom det är prestandan på de däck som sitter vid drivaxeln som påverkar hur väl de tunga fordonen tar sig fram och redan idag finns krav på vinterdäck till drivaxeln. Däremot kommer buller och bränsleförbrukning öka något, liksom kostnaderna för berörda fordonsägare.

– Vår uppfattning är att det behövs en grundlig konsekvensanalys som visar att det verkligen finns positiva effekter för trafiksäkerheten innan de hårdare kraven införs, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.

Läs VTI:s remissyttrande om vinterdäckskrav för tunga vägfordon.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.